Fra 102.600 til 106.400 elever i landets musikskoler på blot tre år. Altså 4.200 flere børn siden folkeskolereformen i 2014.
For det første er der rigtigt mange elever, der nok aldrig ville have stiftet bekendskab med at spille på et instrument, hvis ikke vi var kommet.
For eksempel på Høje Kolstrup Skole i Aabenraa. Der lærer eleverne i 3. klasse at spille i et stort orkester:
Hver tirsdag trutter 3. a i deres horn.
De bliver undervist af tre lærere fra musikskolen, som arbejder med folkeskolen. Alle klassens elever lærer at spille et instrument.
- For det første er der rigtigt mange elever, der nok aldrig ville have stiftet bekendskab med at spille på et instrument, hvis ikke vi var kommet ud, fortæller Michael Kjær, der er lærer på Aabenraa Musikskole, og underviser af 3. a.
i kan jo ikke undvære det. Musik er jo en dimension i vores liv. Musik udtrykker jo noget, vi ikke kan finde andre steder.
Samarbejdet med musikskolen betyder, at alle børn i 2. og 3. klasse har fået ekstra musikundervisning. Spørgsmålet er, hvad skal børnene bruge musikken til?
- Hvad skal man bruge kunsten til? Det er jo et stort spørgsmål. Vi kan jo ikke undvære det. Musik er jo en dimension i vores liv. Musik udtrykker jo noget, vi ikke kan finde andre steder, siger Bodil Gormsen.
Helt ned i anden klasse får børnene også musikteori, som de skal bruge i orkesteret i 3. klasse.