Fødevare-erhvervet vil have bedre og flere veje

Trængsel på vejene koster ifølge Landbrug & Fødevarer fødevareerhvervet næsten en kvart mia. kr. hvert år. Nu beder erhvervet om flere og bedre veje.

Spildtid er en vækstdræber – og hvert år spilder chauffører i fødevarebranchen 400.000 timer på de danske veje.

Budskabet kommer fra organisationen Landbrug & Fødevarer, som i dag – for første gang nogen sinde – udsender et transportpolitisk udspil.

Udspillet præsenteres mandag for transportminister Ole Birk Olesen, (LA), på Arla Foods transportcenter i Taulov.

quote

Der er brug for et gearskifte i den danske transportpolitik. Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre.

Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Landbrug & Fødevarer peger på, at der er et påtrængende behov for investeringer i dansk infrastruktur.

Ifølge udspillet ”En ny vej frem for fødevareklyngen” viser beregninger fra Transportministeriets ekspertgruppe for mobilitet, at trængselstiden – det vil sige de perioder, hvor der er tæt trafik på vejene – vil stige med 66 procent frem mod år 2030. Det vil ifølge Landbrug & Fødevarer få fødevareerhvervenes omkostninger til ”spildtid” på vejene til at stige til 400 millioner kroner om året.

Fremskrivningen får direktøren i Landbrug & Fødevarer til at konstatere, at ”der er brug for et gearskifte i den danske transportpolitik”, og det transportpolitiske udspil indeholder da også en lang række konkrete anbefalinger til tiltag, der kan mindske erhvervets tidsspilde på vejene.

- Både bilister og virksomheder spilder hvert år tusindvis af timer i trafikken på grund af kø og trængsel, og det ser desværre kun ud til at blive værre, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Motorvej er værste synder

Landbrug & Fødevarer peger i sit udspil blandet andet på E45 – Østjyske Motorvej og Sønderjyske Motorvej mellem Randers og Haderslev – som nogle af de største flaskehalse i trafikken. Derfor står etableringen af en midtjysk motorvejskorridor højt på ønskesedlen, og det samme gør en udvidelse af E45. På listen står også ønsker om en Femern Bælt-forbindelse og en fast forbindelse over Kattegat. Begge forbindelser vil kunne aflaste det eksisterende vejnet.

Det er dog ikke kun de statslige veje, der skal investeres i ifølge Landbrug & Fødevarer.

Kommunerne skal også til lommerne og finde penge til at forbedre det kommunale vejnet. Fødevareerhvervene beder om bredere veje og stærkere belægninger og vejkanter, så lastbiler bedre kan komme frem på de mindre veje.

Det er cirka hver fjerde lastbil på de danske veje, der kører med varer for virksomhederne i fødevareklyngen.

Udpluk fra fødevareerhvervenes "ønskeseddel"

Investeringer i den statslige infrastruktur:
  • Etablering af en ny midtjysk motorvejskorridor gennem Jylland, over Trekantområdet mod Hamborg og Bremen
  • udvidelse af E45 fra 4 til 6 spor mellem Vejle og Randers
  • Prioritering af statens investeringer i til- og frakørselsramper på motorvejene, bl.a. gennem brug af kommunal medfinansiering
Investeringer i den kommunale infrastruktur:
  • Øgning af investeringerne i kommunale veje – både i nyanlæg af bredere veje og i vejvedligeholdelse som styrkelse af vejkanter og bedre belægning. Investeringerne i kommunal vej skal som minimum modsvare slitage
  • Etablering af flere 2+1 veje for at øge fremkommeligheden for både private og erhverv
  • Etablering af flere vigepladser til at hjælpe trafikafviklingen på vej.
  • Prioritering af det kommunale serviceniveau, bl.a. snerydning på kommunale veje, vedligeholdelse af broer mv.
Investering i havnene:
  • Udbygning af dybvandskapaciteten til havnebyerne Fredericia, Kolding, Aarhus og Kalundborg, så der bliver øget mulighed for at laste større skibe og dermed øge kapaciteten.
Kilde: ”En ny vej frem for fødevareklyngen”, Landbrug & Fødevarer