TV der bevæger dig

Kræftens Bekæmpelse: Drop nu det solarie

En film-kampagne lavet af helt unge skoleelever skal få dem til at droppe solariet. Foto: Nikolaj Toftgaard Jespersen, TV SYD

En film-kampagne lavet af helt unge skoleelever skal få dem til at droppe solariet. Foto: Nikolaj Toftgaard Jespersen, TV SYD

En film-kampagne lavet af helt unge skoleelever skal få dem til at droppe solariet. Foto: Nikolaj Toftgaard Jespersen, TV SYD

En film-kampagne lavet af helt unge skoleelever skal få dem til at droppe solariet. Foto: Nikolaj Toftgaard Jespersen, TV SYD

1 af 4

De helt unge er begyndt at gå mere i solarie. Tallet var ellers faldet, men de seneste to år jager flere og flere 15-25 årige den kunstige gyldne glød.

Drop nu det solarie, sådan har opfordringen fra Kræftens Bekæmpelse lydt i en del år.

Solariet er farligt at bruge, da det øger risikoen for både hudkræft og modermærkekræft. Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt unge mellem 15 og 34 år. I den aldersgruppe har man 60 procent øget risiko for at få modermærkekræft, hvis man går i solarie.

Det er et vigtigt budskab, fordi de unge ikke så tit skal i solarie, altså jeg synes overhovedet ikke, at man skal gå i solarie.

Emma Madsen, 8. e, Tønder Overbygningsskole

Mange unge har da også droppet den gyldne lød opnået i et solarie. Fra 2008 til 2013 er antallet af unge mellem 15 - 25 år, som går i solarie, faldet fra 41 procent til 10 procent.

Men nu er tallet begyndt at stige igen. De seneste tal fra 2015 viser, at 14% af de unge bruger solariet. 

Det skal bremses. Og det skal de unge selv gøre. Og det er ved hjælp af en iPad.

Under temaet 'Uegnet for børn. Sluk solariet' deltager skoleelever landet over i en konkurrence om at lave den bedste kampagnefilm. 

I Tønder har 8. klasse fra Tønder Overbygningsskole kastet sig ud i konkurrencen, og tirsdag fik de hjælp til at lave filmen, der skal få unge til at droppe solariet.

Vi går direkte fra ingenting og til en færdig film på de her seks timer, som jeg er her. De tager på optagelse. de kommer tilbage og redigerer, og så slutter vi af med at komme tilbage i klassen, hvor vi ser alle filmene sammen.

Jesper Pedersen, Lommefilm

- De lærer, hvordan man får den gode ide. At det handler om, at man skal have mange ideer, og så få dem samlet til en god ide, om at få formuleret det her budskab om at få slukket solariet, fortæller Jesper Pedersen fra Lommefilm, der er med til at lave kampagnen for TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse.

- Vi går direkte fra ingenting og til en færdig film på de her seks timer, som jeg er her. De tager på optagelse, de kommer tilbage og redigerer, og så slutter vi af med at komme tilbage i klassen, hvor vi ser alle filmene sammen.

Emma Madsen, der går i 8. e, synes det er sjovt at være med til at lave filmen.

- Det er et vigtigt budskab, fordi de unge ikke så tit skal i solarie, altså jeg synes overhovedet ikke, at man skal gå i solarie, siger Emma, og fortsætter: 

- Handlingen er, at to veninder er uenige om, at den ene skulle gå i solarie, og så låste veninden døren til solariet.

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.

Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden
Hent TV SYDs nye app - seneste nyt lige ved hånden