Kommunerne tolker reglerne for flextaxaer alt for løst, og det får nu taxavognmænd til at kritisere kommunerne for at stjæle deres kunder.
Det er ikke i orden, at folk bare kan bruge flexordningen som almindelig taxa i en by som Vejle.
- Det er ikke i orden, at folk bare kan bruge flexordningen som almindelig taxa i en by som Vejle, hvor der er offentlige transportmidler og let adgang til almindelige taxa-ture. Vi taber alt for mange penge på den måde, fortæller vognmand i Vejle, Torsten Jensen til TV SYD.
Flextaxaordningen blev oprettet i 2011, som alternativ til borgerne på landet, da en lang rækker busruter blev nedlagt. Den billige transport skulle gøre det muligt for borgerne i yderområderne at blive boende, men med ordningen fulgte også nogle begrænsninger, - f.eks. at turen skulle gå ud på landet.
Problemet er ifølge taxavognmændene, at flere kommuner ikke overholder reglerne, og derfor kommer flextrafik til at stjæle kunder fra de almindelige taxaer. Det gælder bl.a. i Vejle, Sønderborg, Vejen og Billund, hvor det er blevet muligt at køre flextrafik internt i byerne til cirka en fjerdedel af den normale taxapris.
Formand for Teknisk Udvalg i Vejle, Peder Hummelmose (V) afviser kritikken. Han mener, at flextaxaordningen er et helt andet produkt, hvor man både kan risikere at vente i op til to timer på flextaxaen, og der kan være flere passagerer i bilen, så man også skal køre omveje.
Vi mener, at det er alt for omkostningstungt at begynde at administrere flextaxaordningen
- Det er erstatning for busser - først og fremmest på landet, men på grund af administrationen har vi valgt at gøre det så enkelt som muligt, forklarer Peder Hummelmose til TV SYD, og tilføjer:
- Der skal være ens tilbud til alle vores borgere.