TV der bevæger dig

Vejsag har kostet kommune millioner

Over det seneste år har sagen mod landmand Martin Lund Madsen kostet Vejen Kommune over fire millioner kroner.

Sagen om Vejen Kommunens ekspropriering af Skovgårdsvej har kostet kommunen over fire millioner kroner.

Siden landmand Martin Lund Madsen spærrede Skovgårdsvej i Vejen med sand og bigballer den 22. oktober 2018, har kommunen brugt tæt på 4,1 millioner kroner på sagen. Det viser en aktindsigt, TV SYD har søgt hos kommunen.

- Det er frygtelig mange penge, men i retssamfundet kan man protestere, og kommunen har ikke ansat jurister til sagen, så vi har brug for at bruge eksterne jurister, siger Vejens Borgmester Egon Fræhr til TV SYD.

Langt de fleste omkostninger er gået til advokater og juridisk rådgivning. Derudover er der brugt omkring 140.000 kroner til mandskab og materialer i forbindelse med selve vejspærringerne.

Striden om Skovgårdsvej

  • I 2012 skal Banedanmark elektrificere togstrækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Det kræver blandt andet, at man ændrer på den eksisterende bro ved Askov øst for Vejen. Broen er nemlig for lav til, at der er plads til at hænge ledningerne til toget op.
  • Vejen Kommune beslutter at bygge en ny og højere bro ni hundrede meter længere mod øst, da kommunen samtidig har planer om, at der skulle bygges en vej på stedet, som kræver, at man kan køre over jernbanen.
  • Den nye vej - Skovgårdsvej - skal også gå gennem svineavler Martin Lund Madsens marker.
  • Banedanmark beslutter at bruge elektrificeringsloven, som man anvender til broen, til også at ekspropriere jorden til den nye vej.
  • Vejen Kommune, Banedanmark og Trafikministeriet godkender den endelige plan.
  • Det vil Martin Lund Madsen ikke finde sig i. Sagen går i byretten, landsretten og højesteret, hvor han får medhold i, at elektrificeringsloven ikke kan bruges til at inddrage hans jord til en kommunal vej. Det er ulovligt. Martin Lund Madsen ejer igen den jord, hvor vejen ligger.
  • 22. oktober 2018 spærrer Martin Lund Madsen Skovgårdsvej med bigballer og sand. Han kræver, at Vejen Kommunen enten køber jorden eller fjerner vejen fra hans jord.
  • 4. december 2018 oplyser Martin Lund Madsen til TV SYD, at han har tilbagebetalt 2.073.220 kroner, som han modtog som kompensation for den jord, han har mistet til Banedanmark.
  • 6. december 2018 afholder Vejen Kommune åstedsforretning på Skovgårdsvej. Kommunen ønsker, at vejen bliver lovliggjort ved ny ekspropriation via vejloven. Martin Lund Madsen og hans advokat forlader åstedsforretningen i protest.
  • 22. januar 2019 vedtager byrådet i Vejen at gennemføre ekspropriationen ved at bruge vejloven.
  • 8. marts 2019 giver Vejdirektoratet Martin Lund Madsen medhold, og klagen over kommunens nye ekspropriation får opsættende virkning.
  • 23. oktober 2019 godkender Vejdirektoratet ekspropriationen efter vejloven, som Vejen Kommune har brugt.
  • Samme dag accepterer Martin Lund Madsen Vejdirektoratets afgørelse
  • Natten til den 24. okotober bliver Martin Lund Madsens afspærringer fjernet og samme dag åbner vejen igen for trafik.
Se mere

Det er ifølge borgmesteren sagens lange forløb, der har skruet omkostningerne op.

- Det er generelt et problem, at retssager, anker og protester tager så lang tid i Danmark, men omvendt så er det prisen for vores retssamfund, siger Egon Fræhr.

Selvom de eksterne omkostninger i forbindelse med sagen går langt over en almindelig ekspropriation, så har kommunen ikke haft større interne udgifter i sagen.

- Vi laver omkring 20 ekspropriationer om året, og har medarbejdere klar til at håndtere det. Det er først, når vi skal ud og have flere jurister inde over, at det koster, siger Egon Fræhr.