Anker til ny elfærge strandet i Suez

Den nye færge mellem Esbjerg og Fanø mangler sit anker, der pludselig er blevet gidsel i et spil mellem Ægypten og et rederi.

I en af containerne på det enorme containerskib Ever Given, der blokerede Suezkanalen for nylig, ligger anker og ankerkæde til Fanøoverfartens nye færge, Grotte.

Selvom færgen efter planen først skal sættes ind på overfarten mellem Esbjerg og Fanø senere på året, er håbet om at få ”løsladt” Grottes anker ved at svinde hos Molslinjens tekniske afdeling.

Skibet og dets containere holdes som gidsel af de ægyptiske myndigheder, som vil have erstatning i milliardklassen af Ever Givens japanske ejere for at blokere en af verdens største handelsruter til søs.

- Vi må efterhånden erkende, at konflikten omkring Ever Given ikke ser ud til at løse sig foreløbig. Derfor har vi i samarbejde med værftet i Hvide Sande bedt hollandske Wortelboer om at sætte gang i produktionen af et nyt anker og kæde, fortæller Jesper Maack, Molslinjens presse- og Kommunikationschef.

Hvide Sande Shipyard, som står for byggeriet af færgen, har lovet at få produceret et anker i så god tid, at indsættelsen af Grotte i Esbjerg ikke bliver forsinket, oplyser han.

I januar 2021 blev el-færgen Grotte slæbt fra Polen til værftet i Hvide Sande.
I januar 2021 blev el-færgen Grotte slæbt fra Polen til værftet i Hvide Sande.
Foto: Molslinjen

Overfartens første elmodel

Grotte er ved at blive gjort klar til sejlads mellem Esbjerg og Fanø i sensommeren i år. Færgens skrog er produceret i Polen og derefter i januar i år slæbt til værftet i Hvide Sande, som monterer alt i det hule skrog.

Færgen er overfartens første eldrevne model, der skal indgå i trefærgedrift med de to nuværende færger Fenja og Menja. Grotte afløser den gamle Sønderho-færge, som kun har plads til 163 passagerer og ingen biler. Mens den nye elfærge kommer til at matche de to eksisterende færger, Fenja og Menja, som rummer op mod 396 passagerer, 35 biler og 60 cykler. Prisen er i omegnen af 100 millioner kroner.

I højsæsonen er ventetiden for passagerer ofte flere timer, og det skulle gerne blive bedre med den nye færge.

To sagn om Fenja, Menja og Grotte