Anker til ny elfærge strandet i Suez

Den nye færge mellem Esbjerg og Fanø mangler sit anker, der pludselig er blevet gidsel i et spil mellem Ægypten og et rederi.

I en af containerne på det enorme containerskib Ever Given, der blokerede Suezkanalen for nylig, ligger anker og ankerkæde til Fanøoverfartens nye færge, Grotte.

Selvom færgen efter planen først skal sættes ind på overfarten mellem Esbjerg og Fanø senere på året, er håbet om at få ”løsladt” Grottes anker ved at svinde hos Molslinjens tekniske afdeling.

Skibet og dets containere holdes som gidsel af de ægyptiske myndigheder, som vil have erstatning i milliardklassen af Ever Givens japanske ejere for at blokere en af verdens største handelsruter til søs.

- Vi må efterhånden erkende, at konflikten omkring Ever Given ikke ser ud til at løse sig foreløbig. Derfor har vi i samarbejde med værftet i Hvide Sande bedt hollandske Wortelboer om at sætte gang i produktionen af et nyt anker og kæde, fortæller Jesper Maack, Molslinjens presse- og Kommunikationschef.

Hvide Sande Shipyard, som står for byggeriet af færgen, har lovet at få produceret et anker i så god tid, at indsættelsen af Grotte i Esbjerg ikke bliver forsinket, oplyser han.

I januar 2021 blev el-færgen Grotte slæbt fra Polen til værftet i Hvide Sande.
I januar 2021 blev el-færgen Grotte slæbt fra Polen til værftet i Hvide Sande.
Foto: Molslinjen

Overfartens første elmodel

Grotte er ved at blive gjort klar til sejlads mellem Esbjerg og Fanø i sensommeren i år. Færgens skrog er produceret i Polen og derefter i januar i år slæbt til værftet i Hvide Sande, som monterer alt i det hule skrog.

Færgen er overfartens første eldrevne model, der skal indgå i trefærgedrift med de to nuværende færger Fenja og Menja. Grotte afløser den gamle Sønderho-færge, som kun har plads til 163 passagerer og ingen biler. Mens den nye elfærge kommer til at matche de to eksisterende færger, Fenja og Menja, som rummer op mod 396 passagerer, 35 biler og 60 cykler. Prisen er i omegnen af 100 millioner kroner.

I højsæsonen er ventetiden for passagerer ofte flere timer, og det skulle gerne blive bedre med den nye færge.

To sagn om Fenja, Menja og Grotte

Sagnet:

De to jættepiger Fenja og Menja var trælle for kong Frode, som tvang dem til at male guld og gode tider på kværnen Grotte. Søstrene tog hævn og fremmalede søkongen Mysing med en hær, der nedkæmpede kong Frode. Søkongen handlede med salt og tog søstrene og Grotte om bord på sit skib, hvor han tvang dem til at male salt. Til sidst fik skibet overvægt af det meget salt og gik til bunds. Nede på havbunden kværner Grotte videre, og derfor er havet salt.


Nyere version af sagnet:

Der var engang to skibe, som skipperne havde opkaldt efter de to jættekvinder, Fenja og Menja. Jættekvinderne havde en kværn, der kunne male guld, og to andre, der kunne male salt. De to skippere gjorde jættekvinderne en tjeneste og fik som belønning hver en kværn, der kunne male salt. Kværnene tog de ombord, malede salt og solgte det i forskellige havne. I en storm strandede de to skibe. Det ene på en sandbanke, der efter skibet fik navnet Menjø (Mandø), og det andet på en sandbanke, der efter det strandede skib fik navnet Fenjø (Fanø).


(Kilde: Wikipedia)