Sebastian Olsen er i øjeblikket på tur, hvor han bor i telt på 12 øer i løbet af 12 måneder.

På et år tabte han 40 kilo - og det blev begyndelsen på hans nye liv

Sebastian Olsen er i øjeblikket på tur i det danske land, hvor han i løbet af 12 måneder vil bo i telt på 12 danske øer. Det har nu bragt ham til Fanø.

Når Sebastian Olsen slår øjnene op om morgenen, så kigger han ikke op i et loft, som de fleste af os. Han kigger op i en teltdug.

Når morgenkaffen skal laves, er det heller ikke i et stort køkken med masser af skabsplads og kaffemaskine. Det foregår på et lille klapbord med gaskedel.

29-årige Sebastian Olsen bor ikke som flertallet af danskerne. Han bor i et 40 kvadratmeter stort telt, og det har han gjort i snart et år.

Rundt omkring i teltet er blandt andet seng, sofa, stole, spisebord, tv, tøjskab og keyboard. De fleste af tingene er enten sammenklappelige eller oppustelige.

Sebastian Olsen foretrækker at bo hos private, da der ifølge ham ikke er samme ro på campingpladser.
Foto: Aske Visser Ottosen, TV SYD

For nogle år siden besluttede den 29-årige sjællænder sig for, at han ville prøve at bo på fem forskellige måder i løbet af mellem fem og syv år. Først boede han i sin Citroën Berlingo, og siden august 2022 har han haft gang i sin mission om at bo på 12 danske øer på 12 måneder.

I denne måned bor han på en lille gård i udkanten af Nordby på Fanø.

Vadehavsøen er den 10. ud af i alt 12 øer på hans ø-telttur.

- Jeg har fået øjnene op for, at der er mange års oplevelser og mange mennesker at møde i Danmark, fortæller han.

Stress og depression

Beslutningen om at bo på en anderledes måde udspringer af en fortid, som fik Sebastian Olsen til at genoverveje måden, han levede på.

Som bare 14-årig fik han foden indenfor i en vin- og spiritusforretning i hjembyen Haslev.

Fem-seks år senere var der fuld fart på karrieren, hvor Sebastian Olsen arbejdede cirka 70-80-timer om ugen.

- Hele mit hus var jo Royal Copenhagen og TripTrap, alle de rigtige møbler og en vin- og spiritussamling for over 100.000 kroner. Alt var flot, erindrer han.

Sebastian Olsen har oplevet stor opbakning fra sin familie og sine venner, selvom det dog ikke var alle, der troede, at han ville klare sig gennem vinteren i et telt.
Foto: Aske Visser Ottosen, TV SYD

Pludselig kunne Sebastians krop dog ikke holde til arbejdspresset længere. Først fik han stress, og senere fik han også konstateret depression.

- Jeg har arbejdet med vin og spiritus, siden jeg var 14 år gammel, og jeg har altid troet, at jeg skulle køre Mercedes og have penthouselejlighed inde i København, siger han og fortsætter:

- Det har egentlig altid været mit liv, indtil det ikke fungerede mere.

Arbejder fire dage om ugen

Når Sebastian Olsen vågner i sit telt, er han aldrig alene.

Her har han troligt sin rumænske gadehund Lenny ved sin side - også denne morgen i teltet på Fanø.

Forude venter først en arbejdsdag, før Sebastian kan holde fri og gå på opdagelse på Fanø.

Video: Finn Grahndin, TV SYD

Han arbejder fire dage om ugen som mødebooker - et job, som han kan udføre fra sit telt med en computer og telefon.

Det kræver dog strøm og en god netforbindelse. Noget, som har været et krav fra Sebastians side, da han søgte steder, hvor han kunne slå sit 40 kvadratmeter store telt op.

Sådan ser Sebastians hjem ud. Der hele kan være i hans Citroën Berlingo. På billedet kan man ikke se spisebordet, de fire tilhørende stole samt køkkenet.
Foto: Aske Visser Ottosen, TV SYD

Det tog dog kun tre timer, fra han spurgte efter hjælp på Facebook, til han havde tilbud fra 18 øer. Det blev barberet ned til 12 øer, og på den måde havde Sebastian hurtigt en plan for sin ø-tur.

Fra 93 til 53 kilo

Da Sebastian for små ti år siden var ramt af en depression, havde han svært ved at sove om natten.

Han fik heller ikke spist meget.

- Jeg gik fra at veje 93 kilo til 53 kilo på halvandet år. Mine forældre måtte gå med min daværende hund og handle ind for mig, fortæller han.

Efter at have haft det sådan i et år tænkte Sebastian, at han blev mere syg af bare at ligge og være syg.

En dag fik han en idé.

Uden at have nogen erfaring med vandring fik han en idé om, at han ville ud og vandre i naturen.

quote

Jeg lå med min kniv på brystet de første 14 dage

Sebastian Olsen

- Så jeg besluttede jeg mig for, at det er nu, jeg gør det, og så gik jeg all-in, fortæller Sebastian Olsen, der dengang for ni år siden solgte de fleste af de ting, han ejede.

- Efter at jeg havde solgt det meste, brændte jeg alt det, der ikke kunne sælges, på et stort bål. Jeg har et par enkelte ting såsom mit gamle sovedyr, fra da jeg var lille, siger han.

Sebastian fortalte sin familie, at han ikke vidste, om der ville gå en uge eller 14 år, før han vendte tilbage.

Til september slutter hans ø-tur gennem Danmark. Så er planen, at han skifter teltet ud med en båd, som han herefter vil bo på i et år.
Foto: Aske Visser Ottosen, TV SYD

I begyndelsen var det dog overvældende at vandre gennem Danmark og sove i naturen uden nogen erfaring.

- Jeg var skidebange, når jeg sov i en mørk skov. Jeg lå med min kniv på brystet de første 14 dage. En mus i en skovbund bliver til en elefant, når man ikke kan se den fra sit telt, siger han og fortsætter:

- Jeg tænkte dengang, at hvis man skal blive slået ihjel, så er det ude i en skov. Der har jeg det jo stik modsat i dag, hvis man skal være bange, så er det, når man går gennem København. Der er jo ikke noget at være bange for i en skov.

quote

Sebastian Olsen

Vandreturen, der via Hærvejen førte ham gennem Midtjylland, Sønderjylland og et stykke ned i Tyskland, gav ham en masse energi.

Derfor tog han efter flere måneders vandring hjem igen.

Han vendte tilbage til vin- og spiritusbranchen, fik en bil og en lejlighed.

- Der gik jo ikke lang tid, så lagde jeg mig endnu en gang med stress. Sådan gik det frem og tilbage i fem år, fortæller han.

Efter lidt tilløb tog Sebastian Olsen i 2021 mod til sig og tog chancen. Han flyttede ind i sin Citroën Berlingo, og det blev startskuddet til sin drøm om at leve på fem forskellige måder på fem til syv år.

Et mere frit liv

Tilbage i det 40 kvadratmeter store telt i udkanten af Nordby er klokken blevet 16, og så har han fri fra sit arbejde som mødebooker.

Når Sebastian har fri, bruger han tiden på at gå på opdagelse sammen med sin hund Lenny, møde nye mennesker, besøge lokale folk og iværksættere, og ellers slapper han af i sit telt, hvor han både har et keyboard og et tv.

Ifølge Sebastian selv lever han et liv, som de fleste andre. Hans vægge er bare skiftet ud med teltdug - og så skifter hans bopæl placering en gang om måneden.

Når man får lov til at sætte sit telt op ved folks private hjem, så er det med hans egne ord "et frit liv", som også giver flere nye oplevelser.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.

Hvis der er noget, som har overrasket Sebastian i løbet af de seneste måneder på ø-tur, så er det danskernes åbenhed.

- Jeg er meget overrasket over gæstfriheden. Da jeg startede min tur rundt i Danmark her, var jeg sikker på, at man skulle til Asien, hvis man skulle opleve gæstfrihed, hvor selv de fattigste inviterer indenfor, men det er blevet gjort til skamme. Fra min første færd rundt i Danmark har jeg fået set, hvor åbne og gæstfrie danskerne er, siger han.

I 2021 flyttede Sebastian Olsen ind i sin bil. Når han hver måned skifter lokation, pakker han alle tingene ind i bilen og kører afsted.
Foto: Aske Visser Ottosen, TV SYD

Med sin tur gennem Danmark får Sebastian Olsen også bevist, at der ikke kun er én måde at leve på.

- Som lille er der aldrig nogen, der har fortalt mig, at man kan leve sådan her. Det er altid snak om, at man skal have uddannelse, en kone, to børn, to biler og fem ugers ferie om året, hvor vi siger "Ej, hvor har vi det bare dejligt", siger han.