Bevidstløs mand kørte videre: FDM mener, at bilers fartpiloter forebygger ulykker

Efter en mand i weekenden kørte 15 kilometer i bevidstløs tilstand på motorvejen, fordi fartpiloten tilsyneladende lod bilen køre videre, har mange af TV SYDs læsere på Facebook udtrykt bekymring over, om det er for farligt at benytte bilens autopilot.

Vi skal ikke være bange for at bruge alle de assistenter, som gør køreturen lettere, lyder det nu fra bilejernes organisation, FDM.

Det sker efter en episode lørdag eftermiddag, hvor en tilsyneladende bevidstløs bilist kørte over 15 kilometer på motorvej E45 mellem Hedensted og Vejle N. i sydgående retning lørdag eftermiddag.

Episoden endte med, at bilen blev bragt til standsning af to lastbilchauffører og politiet. 

quote

Generelt er fartpiloter og autopiloter meget sikre at bruge, det viser alle tekniske undersøgelser.

Søren W. Rasmussen, køreteknisk redaktør hos FDM


Politiet tror, at den lange strækning kunne tilbagelægges på grund af autopiloten, der af en eller anden grund ikke bragte bilen til standsning.

Historien har vakt stor opmærksomhed blandt andet på TV SYDs Facebookside, hvor flere ytrer bekymring over at benytte autopilot eller fartpilot, når de kører bil.

Men det skal de ikke være. Autopilot eller fartpiloter og andet elektronisk udstyr er en hjælp til at undgå ulykker og farlige situationer i trafikken, siger køreteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

- Jeg vil skynde mig at sige, at jeg jo ikke ved præcist, hvad der er sket i den konkrete sag. Men generelt er fartpiloter og autopiloter meget sikre at bruge, det viser alle tekniske undersøgelser. De er helt sikkert med til at forhindre alvorlige ulykker, når vi kører bil.

Søren W. Rasmussen siger, han ikke sjældent oplever eller hører, at bilister er 'overraskede over', hvad deres bilers udstyr kan. Han mener, at vi i højere grad skal sætte os ind i, hvordan det elektroniske udstyr virker, hvordan man bruger det og ikke mindst huske at slå det til, når vi får en ny bil.

- Nye biler helt ned i 150.000 kroners klassen har i dag autopiloter, der kan reagere, eksempelvis når man ikke har hænderne på rattet, hvor de så vil begynde at advare føreren af bilen om farer med både lyde og lys og til sidst vil bringe bilen til standsning. Det udstyr skal man selvfølgelig kende og kunne bruge.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.