Værkstedskæde anklages for vildledende markedsføring

Autoværkstedskæden Skorstensgaard, der har hovedkontor i Kolding, markedsfører deres værksteder i strid med god markedsføringsskik, mener konkurrenter.

De Danske Bilimportører, som er en brancheorganisation for bilimportører i Danmark, har lagt sag an mod værkstedskæden Skorstensgaard, der har hovedsæde i Kolding.

De mener, at Skorstensgaards markedsføring er i strid med god markedsføringsskik, og at de derfor overtræder markedsføringsloven.

Skorstensgaard har markedsført sig som værende billigere i pris og med samme servicekvalitet som De Danske Bilimportørers medlemmer – de autoriserede mærkeværksteder.

Retssagen indledes tirsdag i Sø- og Handelsretten.

Skorstensgaards koncept er bygget op omkring billige priser og højt serviceniveau, og sådan har det ifølge dem selv været siden grundlæggelsen af firmaet i 2009.

”Vi matcher tyske værkstedspriser. Op til 40 % billigere end mærkeværkstederne.”

Sådan lyder autoværksstedskædens slogan, som møder alle, der besøger deres hjemmeside.

Skorstensgaard blev grundlagt af to tvillinger lige efter finanskrisen. Siden 2017 er virksomheden gået fra at have syv værksteder til at have udvidet med sit 25. værksted i år.

De Danske Bilimportører mener at kunne bevise, at hverken prisen eller servicekvaliteten hos Skorstensgaard lever op til det, som deres markedsføring lover.

Listen over brancheorganisationens medlemmer er lang og inkluderer blandt andet Ford, Volkswagen og Škoda.

God markedsføringsskik handler om, at erhvervsdrivende ikke må love guld og grønne skove, hvis ikke de kan overholde det.

Sagen startede, da Skorstensgaard blev kontaktet af De Danske Bilimportører i februar 2019. I sommeren samme år modtog de en stævning. Siden da har parterne ikke indgået i en dialog.

Den verserende sag, der forventes afsluttet torsdag. Der er afsat i alt tre dage til sagen. Den endelige dom forventes først at falde i oktober.

Skorstengaard er ikke vendt tilbage på TV SYDs henvendelse med et svar på kritikken.