Protesterer mod centralt rensningsanlæg: - Vi er nærmest i chok

De fire rensningsanlæg i Gråsten, Broager, Himmark og Sønderborg skal slås sammen til ét rensningsanlæg, hvis det står til Sønderborg Kommune. Det er en række borgere og virksomheder utilfredse med.

Colibakterier, tungmetaller, medicinrester og iltfattigt badevand.

Det er noget af det, som 65 private borgere frygter kan blive en del af Alssund, som i dag flittigt bliver brugt af roere, surfere, sejlere og badende. 

Derfor har de indsendt høringssvar og gjort indsigelse mod kommunens planer om et nyt centralt rensningsanlæg, da de er mere end bekymrede.

- Bekymring er et meget mildt udtryk. Vi er nærmest i chok, siger Jan Bonde, der er formand i beboerforeningen Møllebugten i Sønderborg.

Han har været medvirkende til at udarbejde det detaljerede høringssvar, der er underskrevet af 65 husstande. Ifølge JydskeVestkysten har også ti foreninger, en virksomhed og tre myndigheder indsendt høringssvar. 

Centralt rensningsanlæg

  • Det nye anlæg til 30 millioner kroner skal erstatte fire rensningsanlæg: Gråsten, Broager, Himmark og Sønderborg


  • Centralrenseanlægget skal ifølge planen modtage spildevand fra både husholdninger og virksomheder i mængder, der svarer til spildevandet fra 84.000 personer


  • Anlægget vil imidlertid blive dimensioneret, så det kan modtage spildevand fra 100.000 personer – det vil sige, at det vil have en reservekapacitet på ca. 20 procent


  • Anlægget kommer til at fylde 58.500 kvadratmeter, og det kommer til at bestå af to bygninger til maskiner og administration. Der kommer desuden til at være 11 tanke i forskellige størrelser, hvor de højeste tanke kommer til at være 22 meter


Kilde: Sønderborg Forsyning

Borgmester kigger på høringssvar 

Jan Bonde er ikke i tvivl om, at Sønderborg Kommune er ved at begå en fejl, hvis et nyt og samlet rensningsanlæg med placering i Kær Vestermark bliver en realitet.

- Til dagligt kan vi se, at naturen lider nok under de belastninger, som findes, og hvis vi vil bevare naturen og gøre den bedre, så føler vi et moralsk ansvar for at gøre, hvad vi kan, siger han. 

Høringssvaret fra blandt andre Jan Bonde tager borgmesteren med i overvejelserne om et samlet anlæg.

- Det er eksperter og kloge folk, som har arbejdet med det her, og i Danmark får man ikke lov at lave noget, der forringer vandkvaliteten. Derfor kan jeg garantere, at diverse høringssvar bliver taget med i den videre bearbejdning, siger Erik Lauritzen, borgmester, Socialdemokratiet, Sønderborg.

Høringssvaret består af 20 punkter og 65 spørgsmål. 

Et udsnit af de 65 spørgsmål i høringssvaret:

  • Hvad skal der ske med krigergrave, såfremt disse er placeret på etableringsområdet?


  • Hvor ofte vil der blive transport af slam og lignende fra anlægget til biogasanlægget på Glansager?


  • Hvordan vil variationen være per måned over et år på hhv.: E-coli, medicinrester og tungmetaller?


  • Hvordan kan et projekt og placering blive godkendt, før en miljørapport har været udarbejdet? 


  • Hvad er CO2-effekten af projektet? Kan Sønderborg Kommune stå model til? 
Jan Bonde tror, et nyt centralt rensningsanlæg vil skade vandet i Alssund.
Jan Bonde tror, et nyt centralt rensningsanlæg vil skade vandet i Alssund.
Foto: Pia Thordsen, TV SYD

Mere effektiv rensning

Selvom Jan Bonde ikke er begejstret for politikernes centraliseringsplan, så mener Stiig Markager, professor i marinaøkologi ved Aarhus Universitet, at det kan være en løsning.

- Man kan lave en mere effektiv rensning for billigere penge ved at centralisere, og det er, hvad det handler om. Udslippet af kvælstof og fosfor skal på landsplan bringes ned, og det til en overkommelig pris - derfor gøres det i dette tilfælde bedst på et stort anlæg, siger han og tilføjer:

- Jeg bemærker også, at der er afsat yderligere rensning for medicinrester, og det, synes jeg, virker rigtig fornuftigt. Derfor, som jeg kan se det, bliver den samlede mængde næringsstoffer til Alssund ved med at være den samme, så der sker ikke noget negativt for Alssund.

Det er planlagt, at anlægget skal stå færdigt i 2027.