Det ringer, som var det en telefon. Egon Mortensen sidder klar ved iPad'en, trykker på skærmen med sin pen - og vupti, så toner social- og sundhedsassistent Louise Køster frem. Louise kører på sine almindelige arbejdsdage ud til kommunen borgere, men lige nu arbejder hun ved iPad'en, hvor hun besvarer skærmbesøg.
Nu tager hjemmeplejen i Sønderborg nemlig iPads i brug til virtuelle skærmbesøg. Målet er mindre trafik i hjemmene og mindre køretid for plejepersonalet - tid som kan anvendes hos de borgere, som ikke kan undvære fysiske besøg.
Erfaringer fra andre kommuner viser, at skærmbesøg med fordel kan erstatte bestemte typer besøg. Det gælder eksempelvis i tilfælde, hvor en borger skal støttes i at strukturere sin dag, skal mindes om at spise eller have vejledning i at tilberede sin mad. Der er også flere eksempler på, at skærmbesøg kan benyttes, når borgeren skal mindes om at tage sin medicin eller at drikke væske.
Testperioden varer frem til 1. september 2017. I mellemtiden bliver der løbende evalueret og justeret, så skærmbesøg på sigt kan anvendes i hele kommunen hos de borgere, hvor de vurderes at være en gevinst.
- Jeg har aldrig haft en pc. Og jeg skal heller ikke ha' én. Men denne her er nem nok, og det er kun hjemmehjælperne, jeg snakker med på den. Ingen kan snige sig ind på min bankkonto via den, siger Egon Mortensen.