Forsikringsbranchen betaler 55 millioner tilbage efter TV SYDs dækning

7.500 borgere og virksomheder får nu penge tilbage fra forsikringsfonden DFIM. Efter kritiske historier i TV SYD erkender fonden, at opkrævninger var urimelige, og gebyrer voksede sig meget store.

Forsikringsfonden DFIM betaler nu 55 millioner kroner tilbage til borgere og virksomheder, som fik urimelige opkrævninger. 

7.500 borgere og virksomheder får snart besked om, at der kommer penge ind på deres konto sidst på måneden.

DFIM fik i 2019 lov til at opkræve dagsgebyrer á 250 kroner fra ejere af uforsikrede køretøjer. Formålet var dels at nedbringe antallet af uforsikrede køretøjer, dels at få penge ind til ulykker, hvor skadevolderen er ukendt eller uforsikret.

Men mange borgere siger, at de ikke kendte til dagsgebyrerne, før de pludselig blev kaldt i fogedretten. Gebyrerne løb på dag efter dag, ofte i flere år. Det gav i nogle tilfælde regninger på over 300.000 kroner.

Vil behandle folk lige

Efter kritiske historier i TV SYD indførte DFIM ved årsskiftet et loft for de verserende sager, så man ikke kan skylde mere end 25.000 kroner som privatperson eller 60.000 som virksomhed.

Ændringen hjalp ikke de skyldnere, som allerede havde betalt beløb, der lå over loftet. Men nu får de det overskydende beløb tilbage.

quote

Dem, som har gjort sig umage for at betale, skal ikke stilles ringere

Sara Brinks Larsen, som er ny direktør i DFIM.

- Vi har vurderet, at dem, som har gjort sig umage for at betale, ikke skal stilles ringere end dem, som ikke har betalt endnu. Derfor betaler vi pengene tilbage, så vi behandler folk lige, siger Sara Brinks Larsen, som er ny direktør i DFIM.

Skyldner kalder det pengemaskine

Den beslutning gavner blandt andre Pia Friis Jensen fra Hedensted. Hun betalte over 62.000 kroner i dagsgebyrer, fordi hun uforvarende havde kørt uden forsikring, og hun skyndte sig at betale. Nu får hun godt 37.000 kroner tilbage.

quote

Det ligner en pengemaskine, men jeg er glad for, hvis DFIM nu opfører sig på en rimelig måde

Pia Friis Jensen, skolelærer, Hedensted

- Jeg er megaglad. Men det støder stadig min retssikkerhed, at de ikke sendte rykkere for at sikre, at folk kendte til dagsgebyrerne. Hvor svært kan det være? Det ligner en pengemaskine, men jeg er glad for, hvis DFIM nu opfører sig på en rimelig måde. Bedre sent end aldrig, siger Pia Friis Jensen.

Ikke varslet korrekt

I en række sager vil borgere samtidig få betalt penge tilbage, fordi der uberettiget er opkrævet dagsgebyr for en periode på grund af fejl i opkrævningen.

- Vores fokus i DFIM er at rette op i sager, hvor vi har begået fejl. Samtidig indfører vi nye sagsgange, så vi kan sikre en bedre opfølgning hos borgerne, og vi forhåbentlig kan få endnu færre uforsikrede køretøjer på de danske veje, siger Sara Brinks Larsen.

Blandt andet har DFIM siden årsskiftet kontaktet ejere af uforsikrede køretøjer via e-Boks. Indtil da blev der sendt breve til folks fysiske postkasser, som nogle borgere har overset. For sager, som er begyndt efter 1. januar 2023, er gebyrloftet fastsat til 60.000 kroner.

Farvel til 400 millioner

DFIM’s opkrævningsmetoder har mødt kraftig kritik fra blandt andet Forbrugerrådet Tænk, som før loven anbefalede at informere skyldnere hver dag og på flere platforme. 

Netop for at undgå at gebyrerne løb op i astronomiske beløb. Også FDM har ønsket mere information.

Men anbefalingerne blev overhørt. Ved indgangen til 2022 havde DFIM således 5.573 aktive sager ved Fogedretten med regninger på i alt 611 millioner. Det var et gennemsnit på 109.636 kroner.

Ved at nedskrive krav i de verserende sager til 25.000 kroner gav DFIM afkald på krav for anslået 400 millioner kroner.

Færre uden forsikring

Siden indførelsen af dagsgebyrer er antallet af uforsikrede køretøjer nedbragt fra omkring 50.000 til 10.000. Det skyldes dog også Motorstyrelsens app 'Ejerskifte', der gør det let at omregistrere, samt politiets øgede brug af nummerpladescannere som har opdaget godt 8.000 uforsikrede køretøjer.

- Vi har fået langt færre uforsikrede køretøjer på de danske veje, og det er positivt. Men der har været opstartsvanskeligheder med gebyr-ordningen, som vi nu retter op på. Det gælder ikke mindst opfølgningen over for den gruppe af borgere, som ikke reagerede på dagsgebyrerne og derfor kom til at skylde store beløb, siger Sara Brinks Larsen.