Hver 8. elbil har garage i Syd- og Sønderjylland - én kommunes lave antal undrer konsulent

Der er 100.000 elbiler i Danmark, og lidt mere end 12.000 af dem holder til i det syd- og sønderjyske.

Når syd- og sønderjyderne skal på tur i deres bil, så gælder det for 12.873 indbyggere om at få ladet den op inden.

Det er nemlig antallet af personer i Syd- og Sønderjylland, der har valg elbilen frem for en benzin- eller dieselbil.

På landsplan er det tal 100.034, hvilket svarer til at hver ottende elbilejer bor fordelt i de 14 syd- og sønderjyske kommuner.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her, eller ændre din browsers indstillinger.

Bedst ser det ud i Vejle, hvor i alt 2.197 elbiler har bopæl, hvilket svarer til 3,6 procent. Dermed følger kommunen landsgennemsnittet, der netop viser, at 3,6 procent af befolkningen kører elbil.

- Kommuner som Vejle og Fredericia er godt med i landsgennemsnittet, mens kommuner som Varde, Aabenraa og Tønder halter bagud, siger Ilyas Dogru, der er chefkonsulent hos FDM, der har opgjort antallet af elbilejere i en ny undersøgelse.

Lettest med carport

Ifølge Ilyas Dogru er det pudsigt, at en kommune som Tønder halter bagud i forhold til både landsgennemsnittet og de andre syd- og sønderjyske kommuner, når det kommer til at anskaffe sig en elbil.

I Kommunen kører 385 biler på el, hvilket svarer til 1,9 procent af kommunens samlede antal personbiler.

- Omkring 90 procent af Tønders borgere har mulighed for at lade hjemme hos dem selv, fordi de har egen carport eller garage, hvor der kan sættes ladestander op, forklarer Ilyas Dogru og tilføjer:

- Man hører mange folk sige, at det er en københavnerting at køre elbil, men det forholder sig faktisk helt anderledes. Det er noget lettere at have elbil, hvis man bor i hus frem for i en boligblok, hvor man ikke kan have egen ladestander, og det er langt fra tilfældet i store dele af København.

Elbiler kan lade ret hurtigt, hvis man bruger en lynlader. Dem skal der være flere af, mener Ilyas Dogru.
Elbiler kan lade ret hurtigt, hvis man bruger en lynlader. Dem skal der være flere af, mener Ilyas Dogru.
Foto: Julie Lapp, TV Syd

En god start

Der er en ambition om, at en million mennesker skal have en elbil i 2030, mens halvanden million skal køre på el i 2035. Det mål er der langt til med lige godt 100.000 elbiler på de danske veje i 2022.

- Det er en god start og en miliepæl, så der er helt sikker noget at fejre. Men der skal meget til, før vi når op på en million elbilejere, siger Ilyas Dogru.

Én af vejen til flere elbiler er blandt andet bedre ladeinfrastruktur, hvilket kræver politisk handling. FDM foreslår blandt andet flere ladestandere i sommerhusområder, som der f.eks. er mange af i den sydvestlige del af Danmark, flere lynlader og store ladeparker.

FDM's fem konkrete bud til politikerne

Af de 6.550 offentligt tilgængelige ladestik er de 1.622 sat op i årets første seks måneder. 

Som inspiration har FDM sendt transport- og klimaordførerne og udvalgte politikere på Christiansborg fem konkrete bud på, hvordan vi får sat fart på antallet af nye ladestandere.

1. Afsæt flere penge til opsætning af flere lynladere i hele landet

2. Gør det nemt for kommunerne at opsætte ladestandere

3. Beboere i boligforeninger skal have ret til at lade

4. Skab konkurrence på lademarkedet

5. Gør det nemt at sætte strøm til ladestandere


Kilde: FDM

Håber på politisk opbakning

En million elbiler på de danske veje i 2030 er et politiks mål, men hos FDM er der en bekymring for, om den energikrise, landet befinder sig i, kan sætte en stopper for de planer.

- Elprisen har en stor betydning for folks lyst til at købe elbil. Det er en reel bekymring, men el er jo meget svingende i pris, så man kan sagtens planlægge sig udenom, siger Ilyas Dogru. 

Han håber derfor, at politkerne vil holde fast i fordele for elbilejere, så salget kan fortsætte.

- Det er væsentlig med store investeringer i ladeinfrastrukturen på tværs af landet, og også i forhold til udbygning af vedvarende energi. Her kunne vi tænke os at høre politikernes tanker omkring udbygning af ladeinfrastrukturen, siger han.