To chauffører fortæller, hvorfor den nye overenskomst er så vigtig for dem

Overenskomsten byder blandt andet på højere løn og højere arbejdersgiverbetalt pension.

Chaufførerne i transportbranchen kan se frem til flere penge, efter Dansk Industri og 3F Transport torsdag morgen er blevet enige om en ny overenskomst.

Torsdag er aftalen blevet præsenteret på et pressemøde i Industriens Hus.

quote

Det er altid rart med noget ekstra i lønsækken

Jan Jensen, chauffør, Esig Transport i Brørup

Af aftaleteksten fremgår det, at normaltimelønnen for de omkring 48.000 transportansatte stiger med 6 kroner per 1. marts i år og med 5,75 kroner per 1. marts 2024.

Dermed vil de transportansattes månedsløn forøges med 3150 kroner over to år.

Kort om den nye overenskomstaftale

  • Normaltimelønnen stiger med 6 kroner per 1. marts i år og med 5,75 kroner per 1. marts 2024.

  • Øvrige genebetalinger stiger med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024, og betalingssatserne til elever og lærlinge forhøjes med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024.

  • Desuden hæves den såkaldte fritvalgskonto med 2 procent – fra 7 til 9 procent – per 1. marts 2024.

  • Det betyder, at den enkelte chauffør får større frihed og selv kan bestemme, om pengene fra fritvalgskontoen enten skal gå til ekstra løn, mere ferie eller højere pension.

  • Endelig skal arbejdsgiverne indbetale 2 procent mere i pension af den nuværende pensionsindbetaling. Denne går fra 8 til 10 procent per 1. juni 2023. Medarbejdernes bidrag til pensionen bliver samtidig sat ned fra 4 til 2 procent.

Og det er kærkomment for to af de chauffører, TV SYD har talt med. For inflationen gør ondt på dem.

- I bund og grund er overenskomstaftalen fin, for alting er jo steget. Især priserne på fødevarer falder ikke. Så det er altid rart med noget ekstra i lønsækken, siger Jan Jensen, chauffør hos Esig Transport i Brørup.

- Jeg synes, det ser rimelig fornuftigt ud, selvom vi altid kan bruge mere. Der kommer mere ind på kontoen, så det bliver nemmere at kigge på hverdagen. Det kan godt være stramt med alle de stigninger, der har været, siger Morten Nielsen, Chauffør hos DKI Logistics i Horsens.

Jan Jensen er desuden formand for de cirka 30 chauffører hos Esig Transport i Brørup. 

- De medarbejdere, jeg har talt med i dag, har været rigtig positive og også overraskede over det, der er meldt ud, siger han.

quote

Jeg forstår godt, at der er chauffører, der virkelig har brug for pengene

Viggo Esig Andersen, indehaver, Esig Transport, Brørup

Vognmænd kalder overenskomst "ekstrem"

Jan Jensens chef, Viggo Esig Andersen, er ikke begejstret for den nye overenskomst.

- Det er voldsomt, og det er en ekstrem høj stigning. Jeg forstår godt, at der er chauffører, der virkelig har brug for pengene. Men vi vil også gerne holde inflationen nede. Der havde vi nok håbet, at det var lidt mere moderat, for det her er jo med til at holde inflationen kørende, siger Viggo Esig Andersen.

Hos DKI Logistics i Horsens er der heller ikke som udgangspunkt begejstring over den nye overenskomst fra ledelsens side.

- Den ligger til den tunge side. Det positive er, at der nu er en overenskomst, så der kan komme arbejdsro. Men det er en voldsom stigning. Vi skal arbejde smartere, siger administrerende direktør, René Møller Klausen.

Men som Morten Nielsen, chauffør hos DKI Logistics i Horsens, siger:

- Det kommer til at påvirke firmaerne. Men jeg tror nu nok, at de er forberedt på det. Det kommer jo ikke som en overraskelse, at der kom noget på bordet den her gang.

Også industri, detailhandlen og finanssektoren har lavet overenskomster for de næste år.

Overenskomstaftalerne skal nu stemmes igennem af de respektive organisationers medlemmer.