Det går rekord-godt for Ecco

i 2014 havde Ecco med hovedsæde i Bredebro en omsætning på 9 milliarder kroner og et overskud efter skat på 850 millioner kroner Det viser selskabets årsregnskab, som offentliggøres torsdag.

Rublens kollaps har gjort det svært for russiske forbrugere at få råd til danske Ecco-sko, og det har kostet den familieejede fodtøjsproducent dyrt i 2014.

Alligevel klarer Ecco sig godt på bundlinjen, skriver Finans.

Det er ellers ikke, fordi antallet af solgte sko er steget. I de seneste to år har antallet ligget på et stabilt niveau. Derimod er Ecco blevet bedre til at sælge dyrere varer med en højere fortjeneste. Konkret for eksempel flere golfsko og færre børnesko.

Faktisk er selskabet i 2014 så profitabelt, at overskuddet før skat udgør mere end 15 procent af omsætningen.

- Det er det højeste nogensinde. Målt på alle finansielle parametre er det et rekordår, siger finansdirektør Steen Borgholm.

Udviklingen har betydet, at Rusland ikke længere er det største marked for Ecco ? det er derimod nu USA efterfulgt af Kina.

Finansdirektør Steen Borgholm om Eccos succes (1:04)