Vindmølletransport: Fremtiden kan blive transport om natten

Forbuddet, hvor vindmølletransporter ikke må køre på motorvejen i myldretiden, er en forsøgsordning, der strækker sig over en treårig periode.

I tre år skal forbuddet køre som forsøg på den motorvej E45 og E20.Derefter skal det besluttes, hvad der så skal ske. 

Trafikordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti mener, at en af mulighederne kunne være at kigge mod syd.

quote

Det, synes vi som udgangspunkt, er en forkert vej at gå

Jan Hylleberg, Vindmølleindustrien

I Tyskland må den slags særtransporter kun køre om natten på de tyske motorveje, og det, mener Dansk Folkepartis transportordfører, er en fornuftig løsning.

- Jeg mener, at nu har man i hvert fald taget et skridt, men jeg så da gerne, at man kun havde særtransporter om natten, siger Kim Christiansen.

Men sådant et forslag er ifølge vindmølleindustrien problematisk, mener Jan Hylleberg. Han tror, at det vil skabe sikkerhedsproblemer, hvis de store transporter kun må køre rundt i mørket. 

- Det, synes vi som udgangspunkt, er en forkert vej at gå. Det er også et spørgsmål om trafiksikkerhed for os. De her særtransporter skal helst være på de største veje, og så er det nu engang sådan, at når det er lyst, så er det bedst for alle trafikanter, og det er nemmest at sikre trafikken bedst muligt i dagslys, siger Jan Hylleberg.

Tilbage i 2016 vurderede den daværende transportminister Hans Christian Schmidt også, at en langsigtet løsning kan være at kigge på, hvordan transporterne kører i Tyskland.

- Det kunne sagtens være en løsning, og jeg kan jo forstå, at der er nogen eller mange, der mener, at det er sådan, det skal gøres. Det er jo også muligt, at det bliver sådan.

Forbuddet