Du kan stadig komme på guidet tur i Jelling - bare ring til Harald

De sædvanlige aktiviteter er aflyst. Alle steder er stort set lukkede, men vi vil gerne opleve noget sammen med familien i vinterferien. Hvad gør man så? Jo, hvis man står i Jelling, så ringer man til en museumsguide, der sidder hjemme, men som i telefonen kan fortælle dig om det, du ser.

Også vinterferien er anderledes i år. De sædvanlige vinterferieaktiviteter er aflyst på grund af covid-19. Men behovet for at lave noget sammen med familien er der stadig. 

Derfor har museumspersonalet i Kongernes Jelling lagt hovederne i blød. De må ikke selv være på arbejde, men du må godt gå rundt i deres store udendørs område, og en ide fødtes hos personalet:

Det er muligt at benytte 'Haralds Hotline' hele vinterferien. Her er det museumsdirektør Morten Teilmann-Jørgensen, der har taget telefonen hjemme  privaten.
Det er muligt at benytte 'Haralds Hotline' hele vinterferien. Her er det museumsdirektør Morten Teilmann-Jørgensen, der har taget telefonen hjemme privaten.
Foto: Privat

En guide i røret

- Ideen går ud på, at folk, der besøger Jelling i disse dage, selv kan tage en tur i området, men med en personlig guide på telefonen. Folk kan simpelthen ringe hjem til en af os fra museet, der så fortæller om det, de ser, fortæller Morten Teilmann-Jørgensen, der er museumsdirektør hos Kongerens Jelling:

Dermed kan gæsterne bevæge sig coronasikkert rundt blandt runesten, palisadestolper og høje, mens de har Kongernes Jellings personale med i røret, klar til at fortælle. Og der kan stilles alle mulige spørgsmål, mens turen går rundt på området, der i størrelse svarer til 20 fodboldbaner: 

- Konceptet strider egentlig imod vores ide om at møde gæsten i øjenhøjde, men coronaen har tvunget os til at tænke anderledes. Så nu møder vi gæsten i ørehøjde. Vi håber, folk synes, det her er en tand sjovere og mere personligt end udelukkende digitale løsninger,  siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Man bestemmer næsten helt selv, hvad det koster at få sig en personlig guide på telefonen.
Man bestemmer næsten helt selv, hvad det koster at få sig en personlig guide på telefonen.
Foto: Kongernes Jelling

'Haralds Hotline' - hvad koster det?

Søndag formiddag er der endnu ingen, der har ringet for at få en guidet tur i øret, men ordningen løber hele vinterferien, og først derefter kender museet prisen på sådan en tur med privat guide. 

Det er nemlig gæsterne, som næsten selv kommer til at bestemme, hvad de vil betale for det:

- Da vi er i en svær tid, hvor vi ingen indtægter har, har vi besluttet, at det er op til gæsten selv at værdisætte rundvisningen. Det skal bare være et sted mellem 50 kroner og 1.000 kroner, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Aldrig prøvet før

Så vidt museumsdirektøren ved, så er den her løsning aldrig prøvet før:

- Ikke mig bekendt. Heller ikke internt på Nationalmuseet, som vi er en del af, er den her model prøvet før, så det er spændende, om folk vil bruge det, og hvad erfaringerne bliver, siger han.

Sådan gør man

Man kan ringe til 'Haralds Hotline' i vinterferien frem til den 21. februar mellem klokken 11.00 og 15.00.

Hotline-nummeret er: 41 20 63 33.