Mens delebilskonceptet vinder frem i mindre byer, så flopper det her

I over et år har Givskud haft sin egen delebil, men modsat andre byer af samme størrelse så bliver bilen ikke brugt.

I de seneste år har idéen om at deles om alt fra bolig og smedejernsgryder til brødbager og sneskovl spredt sig i landet. I dag kan man hurtigt finde en vertikalskærer til græsplænen eller en seng at sove i via forskellige apps, hvor andre private har noget i overskud, der alligevel bare står og ikke bliver brugt.

Samme princip gør sig gældende for biler. Virksomheden Byensbil.dk har siden 2016 udbudt og drevet delebiler i byer i hele landet. I dag findes de små hvide delebiler i 25 byer.

Dog er der en by i Sydjylland, hvor der er langt mellem brugerne, der hopper ind i en af delebilerne. I Givskud har der siden 2019 stået en hvid Hyundai I10 ved en af byens tankstationer, og det gør den ofte.

En by på størrelse med Givskud burde kunne bære mindst en delebil, mener ejer af Byensbil.dk Arne Vestergaard Andersen.
En by på størrelse med Givskud burde kunne bære mindst en delebil, mener ejer af Byensbil.dk Arne Vestergaard Andersen.
Foto: Jørgen Guldberg, TV SYD

- Jeg synes, Givskud har en størrelse, så den sagtens kunne trække mindst en delebil. Det ser vi fra andre byer i samme størrelse, fortæller Arne Vestergaard Andersen, der ejer Byensbil.dk til TV SYD.

Samme undren har næstformanden for byens lokalråd også.

- Vi havde forventet, at folk ville leje bilen. Den står her midt i byen og er synlig, men det er meget få, der har gjort brug af den, så det kan ikke betale sig for os, siger Jens Christian Mathiasen til TV SYD.

Delebilsordningen bliver sædvanligvis startet med hjælp fra lokale sponsorer, som sikrer økonomien det første år, indtil der er bygget en brugergruppe op. Efterfølgende skulle bilens drift kunne dækkes af brugerne, men det kan den ikke i Givskud.

Normalt vil det kræve, at bilen kører mellem 1.200 og 1.500 kilometer om måneden og er ude at køre cirka halvdelen af dagene. Hvis ikke bilen kommer mere ud, så spår næstformanden, at den forsvinder fra byen.

- Nu har vi lavet en ny sponsoraftale i år, og det er sidste skud i bøssen. Hvis ikke det lykkes at få det op at køre i år, så tror jeg, vi bliver nødt til at give op, siger Jens Christian Mathiasen.

Delebilen risikerer at forsvinde ud af byen, hvis ikke der kommer gang i ordningen, siger næstformanden for byens lokalråd Jens Christian Mathiasen.
Delebilen risikerer at forsvinde ud af byen, hvis ikke der kommer gang i ordningen, siger næstformanden for byens lokalråd Jens Christian Mathiasen.
Foto: Jørgen Guldberg, TV SYD

Spørger man til årsagen, så spiller corona en rolle i den dårlige start for delebilen.

- En af forklaringerne er helt klart corona. Det var ikke den bedste timing. Vi havde også en nedgang ved brugen i de andre biler på det tidspunkt, siger Arne Vestergaard Andersen.

Generelt er der følgende grupper af brugere til delebilen:

- Der er de, der bor og arbejder i byen og ikke selv har brug for en bil i hverdagen. Så er der den gruppe af familier, hvor man har flere kørekort end biler. Der har man ofte brug for en ekstra bil, men ikke hver dag. Samtidig så er størstedelen af vores brugere kvinder. De er nok lidt mere praktisk anlagt, end vi mænd er, og måske også lidt mere parate til at prøve noget nyt, siger Arne Vestergaard Andersen.

I lokalrådets sidste skud for at beholde delebilen i byen er planen nu at blive klogere på, hvad brugerne har behov for fra delebilskonceptet.

- Det ærgrer mig, at vi ikke kan få det til at fungere i Givskud, så vi skal have spurgte folk, hvad der skal til, siger Jens Christian Mathiasen.