Esbjerg: - Vi vil så gerne være kendte

I desperation over ikke at kunne få nye borgere til at bosætte sig i Esbjerg Kommune har man nu indkøbt en brandingekspert. Nu vil man være kendt. Men for hvad?

Indbyggertallet i Esbjerg Kommune ligger lige så stille som en sovende pandabjørn. 115.000 hoveder. Måske vil pandaen lige række poten ud efter lidt bambus og årets resultat som eksempelvis plus 12 i 2020 eller minus 136 i 2019. Det er der ikke meget føde i. Og sådan har det været i flere årtier. 

Noget må gøres, har politikerne tænkt. Og noget er gjort. Kommunen har udskrevet et par millioner kroner til indkøb af ét stk. brandingekspert. 

quote

Skal vi ikke hellere lave en by, som først og fremmest vi esbjergensere er glade for?

Deltager på workshoppen

Nyt motto på vej? 

Processen er i fuld gang. Interviews, analyser, data og alt det, der skal til for at komme frem til en løsning på den store udfordring. 

Endnu er der et stykke til målet. Lige nu er tiden kommet til en række workshops, hvor deltagerne skal komme med indspark.

Måske falder der en genial idé ned fra himlen. Måske kan et nyt motto komme på tale og erstatte det nuværende: "Energimetropol Esbjerg". Måske ikke det mest sexede, men det lugter da af Esbjerg. 

Deltagerne måtte svare ud fra den retning, de ønsker for byen.
Deltagerne måtte svare ud fra den retning, de ønsker for byen.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Svævebane over havnen

Men nu sidder der 25 unge og 30-35 knap så unge og lytter til brandingeksperten. Og kaster sig ud i de opgaver, de får forelagt. Kom endelig med gode ideer.

- Vi sidder og snakker om en svævebane over havnen, siger Freja Madsen, der netop har afsluttet sin bachelor - og helst bliver boende i Esbjerg, som hun synes er en stor by uden at være en storby. 

Freja Madsen holder meget af Esbjerg og vil gerne blive boende.
Freja Madsen holder meget af Esbjerg og vil gerne blive boende.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD

Av, den er svær

Man er nu kommet til det punkt i forløbet, hvor deltagerne skal forsøge at svare på spørgsmål ud fra om Esbjerg skal bevæge sig i en af to retninger: En "bæredygtig og levende by" eller en "oplevelses- og kulturby". 

Hvis du tænker: "Av den er svær", så fortvivl ikke. Den tanke sidder der nok en del esbjergensere med. Men du kan få en uddybende forklaring her.

....Eller valget kunne falde på det her.
....Eller valget kunne falde på det her.
Foto: Finn Grahndin, TV SYD


Identitetskrise

Det er Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg, der har inviteret til de fire workshops. Som forhåbentlig kan bringe Esbjerg ud af sin identitetskrise.  

En politiker meldte sig i et lidt skeptisk kor. Spørgsmålet er, om man overhovedet kan brande sig ud af problemet. 

- Skal vi ikke hellere lave en by, som først og fremmest vi esbjergensere er glade for?  

På den her side under Esbjerg Kommune kan følge med her i, hvad der sker.

250 er med i de 2 x 2 workshops

• Erhvervslivet, faglige og offentlige organisationer

• Kultur-, idræts- og foreningslivet

• Turist-, restaurations- og detailbranchen

• Esbjerg Kommune og Byråd

• Uddannelses- og ungdomsmiljøet

• Bosætnings- og byudviklingsaktører

• Almindelige borgere