Frustrerede gymnasieelever pjækker og sakker bagud

Mens 3. g'erne er tilbage på skolebænken, må 1. og 2. g'erne fortsat studere hjemmefra med fjernundervisning. Det - og savnet til skolekammeraterne - betyder modløshed og fravær. Nyt håb er dukket op.

- Man kan sagtens have dage, hvor man bare ikke gider, siger 2.g'er på Esbjerg Gymnasium, Nanna Muhlig. 

- Det er svært at fastholde motivationen. Der er bestemt dage, hvor man er fristet til ikke at dukke op til undervisningen. Og det er jo bare at lade være med at logge på, når undervisningen over computeren begynder, siger Jaroslaw Kalas. 

Nanna Muhlig, 2. g.: - Lærerne gør det godt, men alligevel kan man sagtens have nogle rigtige øv-dage.
Nanna Muhlig, 2. g.: - Lærerne gør det godt, men alligevel kan man sagtens have nogle rigtige øv-dage.
Foto: Finn Grahndin

Sakker bagud

Den nye virkelighed resulterer ikke kun i frustrationer. Nogle elever risikerer sågar at droppe ud af deres uddannelse.

- Vi regner med, at der i hver klasse sidder to måske tre elever, der "gemmer" sig lidt. Også elever, der ellers normalt klarer sig godt. Vi tror, at de måske er lidt flove over, at de er begyndt at sakke bagud og derfor ikke dukker op til den virtuelle undervisning. Hvis man først har gjort det tre gange, så er det måske svært at komme tilbage, siger rektor på Esbjerg Gymnasium, Sune Ahrenkiel. 

Niels Hviid, rektor på Rybners Gymnasium, ville gerne åbne sin skole for 1. og 2. g'erne i 3. g'ernes læseferie. Hvis han fik lov.  
Niels Hviid, rektor på Rybners Gymnasium, ville gerne åbne sin skole for 1. og 2. g'erne i 3. g'ernes læseferie. Hvis han fik lov.  
Foto: Finn Grahndin

Hvorfor må vi ikke?

Også rektor på Rybners Gymnasium i Esbjerg, Niels Chrestensen Hviid, kan genkende dette mønster.

Han peger på, at mange 1. og 2. årgangselever frustrerede spørger, hvorfor eksempelvis efterskoleelever må komme i skole igen, når de ikke må. Han undrer sig også over, at hans elever ikke må komme på skolen, nu hvor 3. g'erne snart har læseferie og dermed ikke opholder sig på skolen. 

Sune Ahrenkiel, rektor på Esbjerg Gymnasium: - Vi ser elever, der normalt er dygtige, nu holder op med at følge den virtuelle undervisning.
Sune Ahrenkiel, rektor på Esbjerg Gymnasium: - Vi ser elever, der normalt er dygtige, nu holder op med at følge den virtuelle undervisning.
Foto: Finn Grahndin

Frustrationerne og det begyndende fravær har fået begge rektorer til at iværksætte en række tiltag for at hjælpe de pressede elever. 

- Vi har netop skrevet til de elever, som studievejlederne har screenet som værende i en uheldig situation, at vi kan tilbyde dem en studiekreds fra på mandag, siger Niels Chrestensen Hviid. 

Hans kollega på Esbjerg Gymnasium har givet elever lov til at droppe nogle af de afleveringer, som de er kommet bagud med. 

- Man kan kalde det en slags amnesti for at lette presset på dem, siger Sune Ahrenkiel. 

En video fra rektor på Esbjerg Gymnasium sendt til eleverne - som et slags nødråb til dem.
En video fra rektor på Esbjerg Gymnasium sendt til eleverne - som et slags nødråb til dem.
Foto: Finn Grahndin

Han har desuden indspillet en video til alle eleverne, men dedikerer den sidste del af videoen netop til 1. og 2. årgangseleverne. Han kalder det selv et slags nødråb. 

- Hvis du går derhjemme og mistrives, så tag fat i os. Vi vil gerne snakke med jer, opfordrer Sune Ahrenkiel. 

Nyt håb for eleverne?

Hidtil har alle regnet med, at 1. og 2. g'erne først kunne vende tilbage til en normal skolegang efter sommerferien. Men i går skete der noget.

Statsminister Mette Frederiksen (Soc. dem.) indkaldte partilederne til et møde om mulig genåbning af zoologiske haver, museer - og 1. og 2. g'ernes skolegang på gymnasierne. Mødet finder sted torsdag i næste uge.