Innovation sat på skoleskemaet

Tre esbjergensere har startet et projekt for elever på tre folkeskoler. Nu skal eleverne lære om innovation for at blive fremtidens iværksættere.

Elever på Boldesager Skolen skal de næste tre måneder lære om nytænkning og innovation.

- Vi lærer en masse ting, som man ikke lærer i skolen. For eksempel ideudvikling, siger Juliane N. Isaksen, 8. kl., Boldesager Skolen.

Tre esbjergensere har startet projektet, som 100 elever på tre skoler skal prøve. Målet er, at eleverne skal lære om innovation for at blive fremtidens iværksættere. Folkeskolen er ikke stedet, hvor børn og unge lærer den slags nytænkning, mener de tre, som står bag projektet.

- Det er fremtidens iværksættere, der sidder lige her i klasselokalerne. Vi er nødt til at gøre noget i forhold til en fremtid, som kræver nye ideer, siger Gert Barslund, projektleder.

Projektet sker i samarbejde med kommunen, og der står private sponsorerer bag det økonomiske. Planen er, at firmaerne også kan udfordre elever med problemstillinger fra den virkelige verden og evaluere elevernes opgaver og de løsninger, de kommer med.

- Virksomheder giver udtryk for, at de mangler nogle med nye ideer, der kan sige, hvad de kommende generationer har brug for, og hvad der skal gøres. Der er stor efterspørgsel efter nye ideer, nye løsninger og nye produkter, siger Gert Barslund.

På Boldesager Skolen ser man også muligheder i det nye projekt.

- Vi bygger bro mellem folkeskolen og virksomhederne, så eleverne finder ud af, hvad det er, man kan bruge tingene til. Vi har lært eleverne nogle redskaber i folkeskolen, som de også finder ud af, hvordan de kan bruge, siger Gro Mertner Vind, lærer, Boldesager Skolen.

Ottendeklasseseleven Frederik Stylsig er allerede blevet klogere på nytænkning og ideudvikling.

- Vi har lært, at alle inputs, man kommer med, kan bruges til noget, og at man ikke skal holde så tilbage.

Det er meningen, at ideen skal bredes ud på andre skoler i landet.