Kommune køber reklamer for millioner hos politikers netavis

Det kan være ulovlig erhvervsstøtte, hvis en kommune betaler over markedsprisen.

1.829.487.

Så mange skattekroner har Fredericia Kommune brugt på annoncer hos netmediet Fredericia Avisen fra 2020 til 2023.

Mediet ejes af socialdemokraten Andreas Dyhrberg Andreassen, der går efter at blive partiets borgmesterkandidat i netop Fredericia.

Alene i 2022 og 2023 har kommunen betalt knap en million kroner til netmediet for annoncer, viser dokumenter, som TV SYD har fået indsigt i.

Dermed har Fredericia Kommune brugt langt flere penge på annoncer hos socialdemokratens medie end sin nabokommune Middelfart.

Fredericia Kommune og Fredericia Avisen aftalte således en fast betaling på 26.522 kroner om måneden i 2023. For det var kommunen garanteret 250.000 visninger pr. måned. Det svarer til en pris på 106 kroner pr. 1000 visninger.

Til sammenligning betalte Middelfart Kommune i første halvdel af 2023 en fast pris på 7956 kroner om måneden og blev garanteret mindst 200.000 visninger. Det svarer til knap 40 kroner pr. 1000 visninger.

Fredericia Kommune har dermed betalt mindst 2,65 gange mere end nabokommunen for sine visninger. Der er en lille forskel i størrelsen på nogle af de to kommuners bannerannoncer.

Undersøgelse i gang

Fredericia Kommune får nu lavet en ekstern undersøgelse af kommunens annoncering på fredericiaavisen.dk.

Undersøgelsen kommer på baggrund af spørgsmål fra TV SYD om, hvorfor Fredericia Kommune har betalt markant mere end nabokommunen Middelfart for at få vist bannerannoncer på fredericiaavisen.dk.

- Med afsæt i TV SYD’s henvendelse vil vi få lavet en ekstern vurdering af prissætningen af vores annoncekøb. Dermed opnår vi et grundlag for at vurdere, om der er behov for at ændre på kommunens praksis, siger Nicolai Gjødsbøl Arvedsen, som er stabschef i Fredericia Kommune.

Må ikke overbetale

Kommunen har pligt til at sikre sig, at den får mest muligt for pengene. Det siger Per Nikolaj Bukh, som er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.

quote

Kommuner skal være sparsommelige og har pligt til kun at betale det, der er nødvendigt.

Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring

- Offentlige myndigheder må ikke betale mere end højst nødvendigt, ellers kan det være ulovlig erhvervsstøtte. Hvis en kommune konstaterer, at man tilsyneladende betaler for meget for en vare, så skal man enten bringe det fuldstændigt til ophør eller sikre sig, at man får den besparelse, som andre også kan opnå, siger Per Nikolaj Bukh.

Kritik i intern rapport

Kommunens annoncering i Fredericia Avisen var allerede i kritisk søgelys i marts 2021 i de kaotiske måneder efter borgmester Jacob Bjerregaards afgang.

Her konkluderede Fredericia Kommunes interne rapport, at der ikke var lovhjemmel til annonceringen i de lokale medier, og at man ikke havde undersøgt effekten af annoncerne. Desuden var der ingen skriftlig aftale om kommunens annoncer i Fredericia Avisen.

Den kritik har kommunen reageret på, siger Fredericia Kommunes stabschef Nicolai Gjødsbøl Arvedsen.

- Nu er der et skriftligt grundlag for vores annoncekøb, samtidig med at vi systematisk følger op på, at vi får visninger, som vi betaler for. Dermed er det min opfattelse, at den kritik, som fremkom under de interne afdækninger, er adresseret, siger stabschefen. 

Kommunale annoncer efter opkøb

Netmediets ejer er Andreas Dyhrberg Andreassen, en af de to socialdemokrater, som går efter at blive partiets borgmesterkandidat i Fredericia. Dét afgøres torsdag efter en urafstemning blandt partiets lokale medlemmer.

Den tidligere DSU-formand har været en del af Socialdemokratiets kampagnestab, når der var valgkampe. Jacob Bjerregaard var netop genvalgt som borgmester i 2017, da Andreas Dyhrberg Andreassen købte Fredericia Avisen - og straks fik kommunen som storannoncør.

Før da annoncerede kommunen ikke i Fredericia Avisen, siger mediets stifter Palle Landair.

quote

Kommunen ville desværre ikke købe annoncer i Fredericia Avisen, da jeg ejede den.

Palle Landair, stifter af Fredericia Avisen

- Kommunen ville desværre ikke købe annoncer i Fredericia Avisen, da jeg ejede den. Jeg skrev kritiske artikler og dem, som holdt med Jacob Bjerregaard, ville ikke annoncere hos mig. Men kommunen begyndte straks at købe annoncer, da Andreas købte Fredericia Avisen, siger Palle Landair, som i øvrigt er formand for Danmarks Demokraterne i Fredericia.

Andreas Dyhrberg Andreassen (til venstre) har været en del af Socialdemokratiets kampagnestab. Her ses han ved valget i 2013 sammen med Jacob Bjerregaard, som erobrede borgmesterposten.
Andreas Dyhrberg Andreassen (til venstre) har været en del af Socialdemokratiets kampagnestab. Her ses han ved valget i 2013 sammen med Jacob Bjerregaard, som erobrede borgmesterposten.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Folketingskandidat vil ikke interviewes

TV SYD har spurgt Andreas Dyhrberg Andreassen, hvorfor der er så stor prisforskel på Fredericia og Middelfart kommuner.

Han har ikke ønsket at svare, men henviser til Erik Schwensen, som er udnævnt til redaktionschef efter TV SYD’s henvendelse, og som intet har haft med annonceringen at gøre.

- Da TV SYD ikke kan forklare Danske Digitale Medier A/S, hvordan TV SYD konkret er nået frem til de anførte påstande, så er konklusionen, som vores interne analyse også viser, at der er tale om forskellige ydelser til forskellige priser, skriver Erik Schwensen.

Lovprist af sin bror

TV SYD har også spurgt Andreas Dyhrberg Andreassen, om kommunens annoncering i Fredericia Avisen vil fortsætte, hvis han bliver borgmester. Det har han ikke svaret på.

Han afslog også at lade sig interviewe, da TV SYD for nylig fortalte, at en analyse i Fredericia Avisen udnævnte mediets ejer til den klart bedste egnede. Mens analysen fastslog, at den nu 60-årige modkandidat Christian Bro snart er "pensionsmoden".

Analysen var skrevet af mediets egen redaktør Janus Bang, som også er Andreas Dyhrberg Andreassens bror, men det fik læserne ikke at vide. 

Læs hele svaret fra Fredericia Avisen her

"Da TV SYD ikke kan forklare Danske Digitale Medier A/S, hvordan TV SYD konkret er nået frem til de anførte påstande, så er konklusionen, som vores interne analyse også viser, at der er tale om forskellige ydelser til forskellige priser. Jeg har talt to gange med en af jeres kilder, hvorpå vi vurderer at kunne drage samme konklusion.

Det undrer Danske Digitale Medier A/S, at TV SYD har kontaktet vores kunder om sagen, før TV SYD har hørt fra os, hvilket ikke er i overensstemmelse med god presseskik. Dette gælder også under research, og som det fremgår af Pressenævnets Retningslinjer for god Presseskik.

Det undrer endvidere Danske Digitale Medier A/S, at TV SYD ikke også undersøger Jysk-Fynske Medier, som er den langt største annoncepartner hos de to involverede kommuner, også når der er tale om tredje partnere.

Danske Digitale Medier forbereder p.t. en artikel, hvori Danske Digitale Medier afviser TV SYD's påstande. Dette sker for at begrænse den Mortifikation og Skadesvirkning på Danske Digitale Medier A/S, som TV SYD's ageren allerede har igangsat ved dele af vores kundesegment."