Strækningen bruges dagligt af 3500 passagerer, som må over i busser mellem stationerne.
- Vi ved endnu ikke, hvor lang tid der går, før vi kan åbne strækket, men svaret kommer i løbet af ugen, siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.
Prop i godstrafik
Banestrækningen er ensporet. Og det har betydet en prop i togtrafikken. Det har især ramt godstogene.
- For jernbanegods er det her et større problem, end da Limfjordsbroen blev påsejlet. Men vi er næsten der, hvor vi kan imødekomme efterspørgslen ved hjælp af alternativer, siger Peter Svendsen
Skaderne på syv kilometer skinner og sveller har betydet, at stort set al godstrafik mellem Skandinavien og resten af Europa har stået stille, siden netop et godstog blev afsporet ved Farris torsdag aften.
Tre alternativer
Men nu kører godstogene igen. Takket være tre alternativer:
Scanlines tager ekstra gods med fra havnen i Trelleborg, så søvejen kan lette presset på godstrafikken.
- Vi har også åbnet en alternativ rute via Bramming, så vi passere grænsen mellem Tønder og Niebüll, så man den vej kan komme til Hamburg, fortæller trafikdirektøren.
Den rute kan tage 10 tog om dagen, men så må det ikke være længere end 420 meter lange tog, hvor godstog normalt kan være op til 750 meter lange. Og de ekstra tog-afgange betyder, at Arrivas persontog på enkelte afgange må aflyses.
Omlades
Og der er stadig et stykke op til de 36 godstog, som i gennemsnit kører på den beskadigede strækning hver dag. Derfor må noget gods lastes fra tog til lastbiler - og den modsatte vej igen. Et center i Padborg, hvor gods kan komme fra tog til lastbiler og omvendt, er derfor taget mere i brug.
Godstogene kan ikke sendes til Rødby, fordi Storstrømsbroen kan ikke holde til godstogene, og det er ikke muligt at køre over Gedser.
Strækningen er som nævnt ensporet. Men Folketinget har truffet beslutning om at anlægge et ekstra spor mellem Vamdrup og Vojens. Arbejdet forventes at begynde næste år og være afsluttet i 2015.