Sygehus involverer patienterne: Det skaber tilfredshed

Patienterne roser sygehuset i Horsens, hvor tilfredsheden ligger højere end landsgennemsnittet. En god dialog med patienterne er en af forklaringerne.

En brækket arm eller en flænge i øjenbrynet er pludselig ikke så slem, hvis man ryger ind på skadestuen i Horsens.

Hospitalenheden Horsens har nemlig i den nye landsdækkende tilfredshedsundersøgelse blandt patienter fået meget positiv respons fra sine patienter.

I 28 ud af 35 spørgsmål ligger sygehuset over landsgennemsnittet.  Her oplever patienterne, at de i højere grad bliver involveret i deres behandlingsforløb.

- Vi er blevet langt bedre til at snakke med vores patienter om, hvorfor de venter, hvorfor de faster, osv. Ja, vi er gået frem, men vi skal stadig blive endnu bedre til at involvere patienterne, siger Lone Fredensborg, der er oversygeplejerske på akutafdelingen i Horsens, til TV SYD. 

Og netop patientinvolveringen var et af de områder, der kunne forbedres ved sidste undersøgelse.

- Vi har brugt resultatet fra sidste år, der viste nogle områder, hvor vi ønskede at gøre det langt bedre. Det har vi haft fokus på, så det er jo en enorm tilfredsstillelse, at de indsatser, vi har gjort, har rykket os, siger Lone Fredensborg, som håber, at de kan fastholde de gode resultater.

I akutafdelingen i Horsens har man netop ansat tre patientassistenter, der blandt andet skal være med til at give skadestue-patienterne informationer om deres behandling, mens de venter.

Også den generelle tilfredshed, smertelindring og adgang til mad og drikke i venteværelset afføder positive karakterer til Hospitalsenheden Horsens.