Bilister: Uhumske rastepladser

Kun knap halvdelen af danskerne er tilfredse med de bemandede rastepladsers toiletter. Og utilfredsheden med de ubemandede rastepladsers toiletter er endnu større.

 Det viser at der er et klart behov for at højne standarden, mener Dansk Vejforening.

Dagbladet Licitationen har søndag offentliggjort et af resultaterne af Dansk Vejforenings undersøgelse af 1.500 repræsentativt udvalgte danskeres holdning til motorvejenes rastepladser.

Undersøgelsen viser bl.a. at 85% af de besøgende på rastepladserne kommer der for at benytte et toilet, men at tilfredsheden med toiletternes standard og rengøring er til at overskue. Selv den type rastepladser, hvor der døgnet rundt er personale i nærheden, scorer ikke over 50% tilfredshed med renholdelsen.
 
?Personalet gør sikkert deres bedste, men vi må bare konstatere, at det åbenbart ikke er nok. Der er behov for at se på, hvordan området kan løftes for det er især toiletforholdene, der trækker rastepladsernes popularitet ned?, siger sekretariatschef i Dansk Vejforening, Søren Bülow.
 
Til sammenligning er 70% ?meget tilfreds? eller ?tilfreds? med de bemandede rastepladsers øvrige servicetilbud som f.eks. cafeteria, kiosk og tankstation.
 
Personerne i undersøgelsen er også blevet bedt om at svare på, om de er villige til at betale 10 kroner, hvis toilettet så rengøres før hvert besøg. Det svarer 49% ?ja, helt sikkert? eller ?ja, måske" til.
?Det viser, at der er vilje til at betale for en ren oplevelse, sådan som man gør det i Tyskland. En række af de tyske motorvejstoiletter har en højere rengøringsstandard end de danske, og i Tyskland er en del af betalingen endda kun et depositum.
 
Det virker derfor ikke urealistisk, at man kunne indføre et lignende system med møntindkast eller lignende i Danmark. Hvis det er det, der skal til for at få bugt med de uhumske toiletter, så er det bare om at skride til handling?.

Licitationen bringer mandag 14/11 et otte siders tema med flere resultater fra undersøgelsen.