I dag skal omstridt lovforslag til afstemning i Folketinget

Når Folketingets partier torsdag mødes til 3. behandlingen af lovforslaget om kilometerafgift på lastbiler, ventes det, at loven bliver stemt igennem.

For lidt over to uger siden blev motorvejstilkørsler i hele landet blokeret af vognmænd, som udtrykte deres utilfredshed over et lovforslag om vejafgifter til lastbiler.

I dag skal lovforslaget igennem en 3. behandling i folketinget, hvor det ventes at blive godkendt.

Formålet med vejafgiften er fra politisk hold at reducere de 1,7 millioner ton CO2, som lastbilerne årligt udleder her i landet, med 0,3 millioner ton. Samtidig vil man skubbe på for at gøre transportsektoren grønnere.

Vognmand vil have det vendt rundt

René Spang Jørgensen fra Give er vognmand og har virksomheden Lillehjælper A/S. Han har tidligere udtrykt sin irritation over regeringens forslag om kilometerafgiften til TV SYD.

- Man har lavet et lovforslag om en kilometerafgift, som skulle være grøn. Men det har intet med miljøpolitik at gøre. Det ender med, at alle danskere får dyrere varer i sidste ende, fortalte han til TV SYD 10. maj.

Hvis lovforslaget vedtages i folketinget, vil vejafgiften i første omgang gælde lastbiler på over 12 ton fra 1. januar 2025.

Netop det, er noget af det, som René Spang Jørgensen nu ærgrer sig mest over ved forslaget.

- Det er fordi, at det ikke kan lade sig gøre at omstille til el, som det er lige nu. Man skulle have vendt det rundt, så lovforslag i første omgang gælder for lastbiler under 12 ton, siger vognmanden fra Give.

Den nye vejafgift for lastbiler:

Der skal fra 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift, som betyder, at en lastbil, der kører på benzin eller diesel, i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kilometer.

Regeringen forventer, at aftalen vil reducere CO₂-udledningen med lige omkring 0,3 millioner ton CO₂ i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.

Ved at hente 3,6 milliarder kroner fra lastbilkørsel bliver der ifølge regeringen årligt 1,1 milliarder kroner at bruge på grøn transport.

Kilde: TV 2

Han kalder el-lastbiler under 12 ton for "en hyldevare", som er nem at skaffe og forklarer, at der ifølge ham ikke er nogen god el-lastvogn, hvis man kører med tungere last og på længere distancer.

René Spang Jørgensen er ked af, at det nu tyder på, at lovforslaget bliver stemt igennem.
René Spang Jørgensen er ked af, at det nu tyder på, at lovforslaget bliver stemt igennem.
Foto: Sari Vangbæk Thyssen, TV SYD

- Alle dem under 12 ton bliver brugt i byerne, så det er hovedløst, at det ikke er dem, man vil lave til el i første omgang, fortæller René Spang Jørgensen, som vurderer at der går 10 år før, der efter hans mening er gode el-løsninger til de tunge lastvogne.

- Der er så mange lavthængende frugter, som er lige til at plukke, men de starter med dem, der hænger øverst i træet, siger han om lovforslaget.

Minister forstår ikke frustration

Transportminister Thomas Danielsen (V) fortæller til DR, at han ikke forstår frustrationen over den kilometerbaserede afgift, da den ekstra regning ender hos forbrugeren.

- Det er jo det, som landbruget og andre brancher drømmer om; at man kan få lavet en model, hvor det ikke er branchen selv, der skal betale, siger han til mediet.

Vognmand René Spang Jørgensen kører for det meste med korn og foderstof. Han frygter, at det vil gå ud over hans kunder, hvis regningen skal sendes videre.

- Jeg kan ikke sende regning videre til mine kunder. Hvis loven bliver gennemført, så er det brancher som landbruget, der kommer til at bøde for det, siger han. 

Folketinget mødes klokken 10 torsdag.

Lovforslag L 74, som forslaget om vejafgiften hedder, er et af de første punkter på dagsordenen, hvor folketingets partier skal stemme om det.