Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbruger-hotline har rigtig travlt, når julegaverne skal byttes.
- Vores fornemmelse er, at forbrugerne ofte overser, at de ikke automatisk har returret. De kontakter vores hotline, når butikkerne afviser at tage deres varer retur, siger Hanne Kristensen, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.
Det er de enkelte butikker, der som en ekstra service til forbrugeren kan vælge at tilbyde returret. Ved nethandel har forbrugerne derimod som udgangspunkt 14 dages returret.
- Når butikkerne selv fastsætter deres egne returregler, er det en god idé altid at tjekke den enkelte butiks regler, så du undgår ubehagelige overraskelser, siger Hanne Kristensen.
Dansk Erhverv skønner, at lidt mere end hver tredje dansker kommer til at bytte en eller flere af deres julegaver i år.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmside
Gode råd, når du skal bytte gaver:
- Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du handler i en butik
- Sælger bestemmer, hvilke regler der gælder for fortrydelsesretten
- Forvent, at varen skal returneres, så den kan sælges igen som ny
- Du skal bevise, at du er blevet lovet ret til at bytte eller returnere varen
- Gem din kvittering, og få din fortrydelsesret noteret på kvitteringen
Følg debatten på facebook