Fynboer udforsker Bornholms klipper: Højdeskrækken bliver overvundet

Af Preben Dahl
Udgivet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
I samarbejde med TV 2 Fyn

TV2-regionerne besøger hinandens sendeområder for at udforske sommerlandet. TV2 Fyn er taget til Bornholm og udforsker klipperne på øen. Firmaet Klatring Bornholm har indrettet ruter ved Opalsøen på den nordlige del af øen, og belønningen for at komme helt op er er fantastisk.

- Hvor høj er klippen?

Svaret kommer prompte fra Laust Højmark. Og naturligvis gør det det. Han har klatret det meste af sine 27 år, og så er han indehaver af firmaet Klatring Bornholm, der har sat en rute op på nogle klipper ved Opalsøen på Nordbornholm.

- 15 meter, svarer han med en rolig stemme og et stort smil. Pædagogisk er han også udover, at være klatrer. Tror jeg.

- Du kunne også have sagt fem meter. Det havde passet mig bedre, forsøger jeg muntert.

- Eller 500?, driller Laus Højmark.

- Njah, det ved jeg godt, at den ikke er.

Højdeskræk og sommerfugle i maven

Vi står tre mand ved foden af klippen. Laust Højmark, min kollega med kameraet, Morten Albek, og jeg selv, journalist Preben Dahl. Det er sommer. Solen skinner. Og kun en svag brise får bladene i træerne til at røre på sig. Alt er dermed perfekt. Hvis ikke det var for en lille, bitte detalje.

- Jeg har glemt at sige, at jeg har højdeskræk, indrømmer jeg.

- Ja, naturligvis. Men ved du hvad, det er der mange, der har. Det gør ikke noget, smiler Laust. Igen det der smil der får sommerfuglene i maven til at lande og ikke flakse nervøst rundt.

Sommer i Danmark

Det er altid godt med nye øjne på et område. Derfor bytter regionerne rundt og besøger hinanden for at se, hvad det område lige præcist har at byde på af spændende sommeroplevelser.

Hver uge sender en region en vært ud til en af de andre TV 2-regioner, hvor der skal prøves nye ting af indenfor kategorierne action, børn, gastronomi og natur.

Der sendes fire indslag hver uge fra en af de syv regioner TV 2/BORNHOLM, TV2 Fyn, TV 2 Lorry, TV MIDTVEST, TV2 Nord, TV2 ØST og TV SYD.

Der er meget sikkerhed forbundet med klatring. Først skal det bælte, som klatretovet er forankret til, tages korrekt på og spændes. Derefter følger hjelm samt klatresko. Det sidste viser sig hurtigt at være genialt, fordi skoene - der mest af alt minder om en racerkørers sko - har en kraftig og samtidig smidig gummisål. På den måde kan man få en tå eller to ind i en revne i klipperne og finde fæste, hvor almindelige sko ville skride væk.

- Ok, du klarer det fint. Prøv at få armen helt ud til højre. Ja, der!, guider Laust Højmark den absolutte begynder - mig - mens jeg arbejder mig opad.

- Æh, og hvad så nu? Øjeblik, jeg tror, jeg har det, svarer jeg fra et sted oppe på klippevæggen. Jeg er ikke nået mere end halvvejs og har endnu ikke kigget nedad. Den slags er at antænde min latente højdeskræk. En skræk der har holdt mig langt fra rækværkerne på sydeuropæiske udsigtspunkter. Ja, selv væk fra udsigts-glaspladen ved Salling på Strøget i Aarhus.

Ved klatring hænger man i et tov. Et kraftigt et af slagsen der kan klare rigtig mange kilo. Sker der det, at man mister grebet, kan guiden på jorden bremse faldet på under et sekund. Så hænger man der i luften over Bornholm og kan få styr på nerverne igen. Sådan går det heldigvis ikke for mig. Turen fortsætter opad. Det ene usikre skridt følger det næste, og fingre finder ind i sprækker og fremspring. Og pludselig - som ved et i dette tilfælde svedigt og forpustet trylleslag - er jeg ved toppen.

Klatring Bornholm

Klatring Bornholm havde sidste år 1.300 kunder til ture i det nordbornholmske


En guidet klatring varer to timer


Man kan også rappelle fra 44 meter


Firmaet har 15 uddannede guider


Alderskrav: Man skal være fyldt 6 år

Succes-rus

- Kæft, det havde jeg aldrig troet skulle lykkes for mig. Jeg bliver lige et lille øjeblik og kigger på Hammershus og Opalsøen. Flot udsigt, hvisler jeg forpustet, mens jeg står på et lille klippefremspring, 15 meter oppe, og føler mig som en gevaldig klatrer, der har besejret et bjerg. Vigtigere er dog, at jeg har besejret noget helt andet: Højdeskrækken er væk!

Nede igen, efter rappelling, hvor jeg læner mig tilbage og går nedad med fødderne ind mod klipperne, er det tid til en "high five" og et glædesudbrud.

- Go home f****** højdeskræk!, jubler jeg, mens sveden drypper fra min pande. For varmen får man også, når man klatrer.

- Der kan du se, du kunne godt. Og det kan man, når man først prøver. Børn er helt utrolige, de klatrer bare. Og de fleste kvinder er også super gode, for de er bare mere smidige end os mænd. Men du klarede det flot, Preben, roser Laust Højmark en sidste gang, før vi begynder at pakke sammen.

Tema

Sommer i Danmark

Lokale ildsjæle mener at have knækket koden til at tjene penge på papiraviser

Udgivet

For godt et år siden startede journalist Jim Hoff og salgskonsulent Søren Grundet mod alle odds deres helt egen lokalavis. Planen var to årlige avisudgivelser og resten online. Nu udkommer deres avis hver uge.

Siden den 15. marts i år er Vores LokalAvis i Give udkommet på papir én gang om ugen.

Det er langt hyppigere, end de to stiftere af avisen havde drømt om, da de lancerede lokalavisen den 30. maj sidste år.

- Vi er nærmest blæst bag over af den store opbakning, der er til avisen fra både læserne, men også de lokale annoncører. Så det er gået så godt, at vi allerede i marts i år turde satse på at få en ugentlig avis på gaden også, fortæller Jim Hoff, der er avisens eneste journalist.

Ugeavisen udkommer i 5.000 eksemplarer, som fordeles hver mandag over middag til 19 forskellige pick-up steder i den gamle Give Kommune, hvor folk så kan hente den.

Vores Lokalavis i Give udkommer som papiravis en gang om ugen. Fotoarkiv.

Annoncører fordoblede annoncering

- Vi har en gruppe læsere, som meget gerne vil have nyhederne i en papiravis, selvom mange af dem også kan læses online. Og da vi spurgte vores annoncører, om det var noget, de kunne støtte, sagde de alle ja, og flere af dem har endda fordoblet deres annoncering, fortæller Jim Hoff.

Papiravisen udkommer også som E-avis, og ligger online og kan tilgås på Vores Lokalavis online side.

Desuden udkommer, der som planlagt fra begyndelsen, årligt to 'store' temaaviser, som husstandsomdeles i 21.000 eksemplarer.

Seneste udgave var på 80 sider med 103 annoncer. Ugeavisen har ifølge Jim Hoff gennemsnitligt mellem 50 og 60 annoncører.

De mener selv, at deres lokalkendskab og redaktionelle frihed kan mærkes af læserne, som kvitterer med gode læsertal. Oveni det har de lokale annoncører, der tror på de to iværksættere. Det er dét, der er deres opskrift.

Søren Grundet (tv) står for annoncesalg og Jim Hoff (tv) står for journalistikken i Vores LokalAvis. Fotoarkiv.

Alle aviser er gratis - det samme er online-avisen.

- Det har fra starten været vigtigt for os, at det skulle være gratis for folk at tilgå nyhederne i Vores LokalAvis, og det kan vi, fordi vi bakkes op af hele lokalsamfundet og de handlende, som støtter med annoncekroner.

Da Lokalavisen gik i luften for godt et år siden, var det med med planer om to årlige avisudgivelser og ellers daglige nyheder på avisens onlineplatform.

Og annoncørerne lovede, at de som minimum ville støtte avisen i to år, så der var tid til at få den løbet i gang.

Online nyheder holder ikke ferie

Ifølge Jim Hoff udkommer der mellem to og fire nyheder dagligt på Vores LokalAvis. Lidt mindre i weekenden og i ferier.

- Vi har meddelt, at vi holder fire ugers ferie, så ugeavisen udkommer først igen den 29. juli. Men selvom jeg sidder i min bil på vej på ferie, så skriver jeg stadig lidt til online-avisen, hvis der tikker nyheder ind, fortæller Jim Hoff.

Det betyder meget arbejde for den tidligere journalist ved Jydske Vestkysten og Give Ugeavis, men han vil ikke bytte for noget.

- Det giver mig så meget energi at have redaktionel frihed til at skrive om, hvad der sker i lokalsamfundet, og at folk har lyst til at læse det. Så det betyder ikke så meget, at det er skæve arbejdstider og en arbejdsuge på mere end 37 timer, siger Jim Hoff.

Tyve holder i stigende grad nallerne fra lastbilers presenninger

Foto: Jakob Schjødt-Pedersen, TV SYD
Udgivet

Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) i Padborg og Rigspolitiet har i nogle år samarbejdet med en række europæiske lande og myndigheder om at få stoppet 'kighulstyverier fra lastbiler.

I 2023 blev der begået 10 såkaldte kighulstyverier fra lastbiler i Danmark.

Det er det laveste i mange år.

Tilbage i 2017 skete det 234 gange, at kriminelle skar huller i presenninger på lastbiler for at stjæle værdifuldt gods, når lastbilerne holdt på rastepladser for natten.

I 2018 indgik Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) i Padborg og Rigspolitiet et samarbejde med en række europæiske lande og myndigheder om at få stoppet den form for kriminalitet.

Og det ser ud til, at indsatsen med at bremse den form for tyveri fra lastbiler fortsat holder ved.

I 2018 var antallet af kighulstyveriet faldet til under det halve med 105 sager. I 2022 blev der anmeldt 20 sager, og 10 sager i 2023.

Det viser tal, som TV SYD har fået fra Syd- og Sønderjyllands Politi.

- Vi har ikke en forklaring på den markante nedgang, som vi selvfølgelig har noteret os, og vi moniterer fortsat på udviklingen fremadrettet, siger vicepolitiinspektør Jan Rasmussen, UKA Vest, Syd- og Sønderjyllands Politi, til TV SYD.

Antal anmeldelser af kighulstyverier i Danmark

2017: 234 sager

2018: 105 sager

2019: 44 sager

2020: 86 sager

2021: 84 sager

2022: 30 sager

2023: 10 sager

2024: 6 sager (til og med 31.03.2024)

Kilde: Politiets sagsstyringssystem (Polsas)

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Nødvendig cookies

Navn Udbyder
CookieConsent tvsyd.dk
__whplayCrate tvsyd.dk
__whseenVerticalVideosCrate tvsyd.dk
frequencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyCategoryV2 tvsyd.dk
recencyLastVisitV2 tvsyd.dk
visitHistoryFrequencyV2 tvsyd.dk
visitedPagesV2 tvsyd.dk

Funktionelcookies

Navn Udbyder
JSESSIONID LinkedIn
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
lang LinkedIn
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn

Markedsføringcookies

Navn Udbyder
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube

Præferencercookies

Navn Udbyder
NID Google

Statistikcookies

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
ebx_webtag_ Echobox
userId tvsyd.dk

Brugeroplevelsecookies

Navn Udbyder
sp_landing spotify.com
sp_t spotify.com
tableau_locale public.tableau.com
tableau_public_negotiated_locale public.tableau.com