Der var ikke plads i pakkeboksen - PostNord sendte Dittes pakke ud på ø

Pakkeboksen i Esbjerg var fyldt, men i stedet for at aflevere Ditte Kreuz Kristensens pakke hos en nærliggende boks, blev den sendt med færgen til Fanø.

Besked fra redaktionen: Historien blev udgivet den 29. november, men trukket tilbage, da PostNord mente, at de ikke havde fået mulighed for at svare på den konkrete sag. Det har de nu og derfor genudgives historien.

Der var ikke et ledigt rum i PostNords pakkeboks til Ditte Kreuz Kristensens pakke.

Derfor fik hun en besked om, at pakken i stedet blev sendt videre til en anden boks.

quote

Det er jo helt dumt, for så skulle jeg betale for en færgebillet

Ditte Kreuz Kristensen, forfatter og indehaver af virksomheden Soulful

Normalt plejer det ikke at være mere end et par hundrede meter væk fra hendes foretrukne pakkeboks i Esbjerg.

Denne gang blev hun dog paf, da hun læste beskeden fra PostNord.

Ditte Kreuz Kristensen modtog denne SMS fra PostNord med beskeden om, at hendes pakke var sendt til Fanø.
Ditte Kreuz Kristensen modtog denne SMS fra PostNord med beskeden om, at hendes pakke var sendt til Fanø.
Foto: Privatfoto

Hendes pakke var blevet sendt til et udleveringssted på Fanø.

- Det er jo helt dumt, for så skulle jeg betale for en færgebillet og bruge tæt på to timer for at komme til havnen, sejle derover, hente pakken og sejle hjem igen, siger hun og tilføjer:

- Og hvis pakken havde været større, kunne jeg have været nødsaget til at have min bil med, og så ville det hurtigt koste 300 kroner oven i den fragt, som jeg i forvejen havde betalt for at få min pakke leveret.

Tidsfrist overskredet

Med en tidsfrist på syv dage til at hente sin pakke, kunne Ditte Kreuz Kristensen ikke nå at planlægge en udflugt til Fanø.

- Jeg synes, det er underligt, at et pakkebud ikke tænker, at den skal leveres på denne side af bugten. Selv hvis jeg skulle have kørt til Varde, havde det været nemmere. Så det er en underlig prioritering, siger hun.

quote

Jeg kunne ikke andet end grine ad det, for jeg har ikke nogen magt over det, og de beklagede mange gange

Ditte Kreuz Kristensen, forfatter og indehaver af virksomheden Soulful

Derfor kontaktede Ditte Kreuz Kristensen PostNord, hvor hun efter at have modtaget en besked om travlhed indtog pladsen som nummer 135 i køen til deres kundeservice.

I telefonen fik hun at vide, at det vil tage to hverdage, før de kan sende pakken retur til Esbjerg.

Med en weekend indblandet betød det, at PostNord ikke nåede at hente Dittes pakke, før den blev sendt retur til afsenderen i Norge.

- Jeg kunne ikke andet end grine ad det, for jeg har ikke nogen magt over det, og de beklagede mange gange, at de ikke havde været opmærksom på tidsfristen, siger hun, som nu venter på at få sin pakke leveret på ny.

quote

Skulle det ske, at pakken ikke kan blive leveret på kundes foretrukne udleveringssted, sørger vi for, at flytte den til det nærmest mulige udleveringssted

Helle Nielsen, chef for Retail i PostNord Danmark

Helle Nielsen, chef for Retail i PostNord Danmark fortæller, at perioden lige nu udgør højsæsonen for pakkeleveringer og er deres travleste tid på året.

- Hvis en pakkeboks eller et posthus ikke har kapacitet til at tage imod ens pakke, bliver den automatisk omdirigeret til det nærmeste ledige udleveringssted. Vi har undersøgt den konkrete sag nærmere og kan se, at der er tale om en enkeltstående fejl, der har resulteret i, at pakken desværre er blevet sendt til Fanø frem for nærmeste udleveringssted i Esbjerg. Det er en ærgerlig fejl, som jeg kun kan beklage, siger Helle Nielsen.

PostNord
PostNord fortæller, at det endnu ikke har været nødvendigt at lave grænser for, hvor langt de må flytte en pakke fra kundens valgte udleveringssted.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Har I grænser for, hvor langt væk I må flytte en pakke fra kundens valgte udleveringssted?

- Hvis en pakke ikke kan blive leveret på kundens foretrukne udleveringsted, gør vi altid vores bedste for at flytte den til det nærmest mulige udleveringssted, svarer Helle Nielsen og uddyber, at de har mere end 3.500 pakkebokse og 1.500 posthuse fordelt over hele landet, hvorfor hun mener, at de er godt stillet i forhold til deres samlede kapacitet. 

Besværligt som selvstændig

Som selvstændig oplever Ditte Kreuz Kristensen også, at tidsfristen for afhentning af pakker udfordrer hendes kunder.

Pakker fra Soulfull
Fra sin virksomhed sender Ditte Kreuz Kristensen hver dag mange pakker afsted til kunderne, som handler online. Lige nu er der ekstra travlt, og derfor oplever hun, at flere pakker end normalt kommer retur, fordi kunderne ikke har kunnet nå at hente dem hos udleveringsstedet.
Foto: Privatfoto

Hun er forfatter og indehaver af virksomheden Soulful, hvor hovedparten af handlen foregår online. Det betyder, at hun ugentligt får pakker retur, fordi kunderne enten ikke har kunnet nå at hente pakkerne, eller fordi pakkerne er blevet sendt videre fra fyldte pakkebokse, som kunderne ikke har haft mulighed for at komme hen til i tide.

- Folk er selvfølgelig selv ansvarlige for at hente deres pakker, men jeg oplever mange, som er dårligt gående, eller som ikke har mulighed for at blive transporteret, og de har jo valgt en pakkeboks tæt på af praktiske årsager, fortæller hun.

I november er andelen af pakker, der kommer retur til Ditte Kreuz Kristensen, steget. Det hænger sammen med, at andelen af ordre også er steget som følge af julegaveshopping og Black Friday.

- I nogle tilfælde må jeg selv betale fragten anden gang, for ellers kan jeg risikere at miste en kunde. Selvom det kun er 40 kroner, så løber det hurtigt op og bliver en udgift for en lille virksomhed som min, siger hun.