Erhvervsorganisation vil have sænket afstandskravene til store butikker

I de helt store butikker på over 5.000 kvadratmeter skal hver kunde have 250 kvadratmeter. Det er et helt ulogisk krav, lyder det fra Dansk Industri.

Mandagen bød på både glade butiksindehavere og en hel del ligeså glade kunder, der kunne ryste lidt af coronatiden af sig og igen købe varer i de fysiske butikker. Der er dog stor forskel på, hvor mange kunder butikkerne må lukke ind ad gangen.

I butikker med et areal på mellem 2.000 og 4.999 kvadratmeter skal hver kunde have 20 kvadrater. I de store butikker på 5.000 kvadratmeter eller derover er kravet noget større. Her skal der være 250 kvadratmeter per kunde. Og den forskel er ulogisk, mener man i erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI).

DI: Lavere krav må være muligt

Ifølge Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør for DI Handel, er det ulogisk, at de butikker, der har mest plads, skal underlægges de skrappeste krav.

- Vi har selvfølgelig stor forståelse for, at vi skal sikre os, at smitten ikke løber løbsk, og at der skal være nogle krav til, hvor mange kunder man må lukke ind ad gangen. Men vi mener, at det må være muligt at kunne have et krav, der er noget lavere, så det også kan give mening for butikkerne at drive forretning rent økonomisk og samtidig overholde alle de sundhedsanbefalinger, der er for blandt andet afstand og afspritning, siger Sidsel Dyrholm Holst til Ritzau.

Udfordringer i de store butikker

Møbelkæden Ilva genåbnede sine 42 butikker mandag, og her har man også glædet sig over igen at kunne få kunder ind i butikkerne. Men genåbningen har skabt udfordringer for syv af kædens butikker - blandt andet for den i Esbjerg - som er over 5.000 kvadratmeter stor. Her skal medarbejderne sørge for, at hver kunde har mindst 250 kvadratmeter at boltre sig på. Samtidig skal kunderne bestille tid til besøg hos møbelkæden. 

Og netop afstandskravene er en tand for restriktive, mener Ilva's administrerende direktør, Rami Jensen.

- De butikker med bedst plads, det er dem, man er mest restriktive over for. Det er svært at forstå. Der er ikke hold i tallene, og man har ikke forholdt sig til virkeligheden. Vi har masser af plads i butikkerne, og det har aldrig været et problem, at folk stimler sammen, siger Rami Jensen til TV 2.

Arealkravene betyder eksempelvis, at en butik på 5.000 kvadratmeter maksimalt må have 20 kunder på én gang, mens en butik på 4.000 kvadratmeter kan have 200 kunder.

Så meget plads skal hver kunde have