Politikere vil drøfte fornyelse af EfB-sponsorat inden nytår

Esbjerg Kommunes markedsføringsaftale med Esbjerg fB udløber med årets udgang - og en forlængelse vil afhænge af klubbens situation på det tidspunkt.

Økonomiudvalget i Esbjerg Kommune skulle i går tage stilling til en anmodning fra Karen Sandrini, (S). 

Det samlede byråd skulle drøfte, hvorvidt kommunen fortsat skal bruge markedsføringsmidler i Esbjerg fB, der lige nu er er ramt af store interne konflikter mellem en stor gruppe spillere og klubbens cheftræner og øvrige ledelse.

quote

Det er klart, at det kun er attraktivt at lave markeringsføring via fodboldklubben, hvis der er en positiv stemning omkring den.

Jesper Frost Petersen, borgmester

Efter mødet i økonomiudvalget står det klart, at byrådet ikke med det første skal tage stilling til det fortsatte engagement med fodboldklubben - men at det vil ske, når kommunens aftale med Esbjerg fB udløber med udgangen af 2021. Her skal aftalen  genforhandles og senere godkendes af politikerne.

Ærgerlig borgmester

Karen Sandrini er tilfreds med, at sagen er blevet rejst, selvom der ikke her og nu sker noget konkret.

- Jeg er glad for, at en fornyelse af aftalen ikke sker automatisk, siger Karen Sandrini efter mødet i økonomiudvalget.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) ærgrer sig over hele situationen i Esbjerg fB.

- Det er klart, at det kun er attraktivt at lave markeringsføring via fodboldklubben, hvis der er en positiv stemning omkring den. Det, håber jeg, er tilfældet, når vi senere på året skal genforhandle vores aftale med Esbjerg fB, siger Jesper Frost Rasmussen til TV SYD.

Esbjerg Kommunes markedsføringsaftaler følger kalenderåret af hensyn til budgetlægning og kommunens årsregnskaber.