Her er diætistens råd til at få børnene op af sofaen og med i køkkenet

Er det svært at hive børnene væk fra mobilen om aftenen, når der skal laves aftensmad? Så læs med her.

Du kender det måske. Når aftensmaden skal laves, kan det være svært at lokke børnene ud i køkkenet for at hjælpe med at skrælle kartofler.

For det er bare sjovere at blive siddende med mobilen i sofaen og vente på, at mor eller far råber "værsgo" ude fra køkkenet.

Men det vil klinisk diætist Malene Iskov fra Hammelev ved Haderslev lave om på.

Hun vil have børnene med i køkkenet, fordi det er en vigtig del af deres dannelse at være med til at lave mad.

Vi bruger mere tid i køkkenet

Det var børnefamilierne gode til under coronanedlukningen i foråret 2020, viser en rapport.

Men vi skal holde fast i de gode vaner. Så her giver Malene Iskov dig fem gode råd til, hvordan du får ungerne med i køkkenet.

1. Lad børnene tage styringen

Lad være med at sætte børnene til at tage opvasken. Lad i stedet børnene tage styringen med madlavningen - og så kan det til gengæld godt være, at opvasken bagefter bliver stor.

Vi er som voksne hurtige til at tage styringen, fordi vi kan gøre det på den halve tid. Men sommetider skal man bruge den dobbelte tid, fordi der er god læring i det for børnene.

Man skal passe på ikke at sætte begrænsninger for børnene, for de vil faktisk gerne. Man skal være deres forlængede arm i køkkenet og kun hjælpe, der hvor der er brug for hjælpen. 

2. Brug børneevenlige køkkenredskaber

Lad være med at bruge en masse køkkenmaskiner. Men overlad i stedet for håndværket til børnene. I stedet for at bruge en køkkenmaskine, så lad børnene ælte dejen selv, så de selv mærker maden mellem hænderne. Det giver en bedre forståelse for råvarerne.

Vælg køkkenredskaber der er lette og ufarlige for børnenene at betjene. Så får alle en god oplevelse ud af det.

3. Gør maden til en leg

Som forælder siger man altid, at børnene ikke må lege med maden, men det må de gerne i det her tilfælde. Afhængig af barnets alder kan man gøre madlavningen til en leg.

Prøv eksempelvis at skære grøntsagerne i sjove figurer og ansigter. Du kan også tilføje frugtfarver til bollerne eller pizzadejen, så den bliver lidt sjovere at spise.

4. Lad børnene eksperimentere

Lad børnene udfordre maden, og lad dem gøre det på nye måder, end du som forælder er vant til. De bliver nysgerrige på maden på en anden måde, hvis de selv får lov til at sætte deres præg på den. Det kan også gøre det lettere for dem at spise eksempelvis en broccolisalat, som de selv har lavet, fordi de selv har stået med råvarerne i hænderne. Det er med til at afmystificere maden, hvis de selv har lavet den.

5. Gør læring ud af madlavningen

Mens I står der også skærer maden i sjove figurer, så brug tiden på at snige lidt undervisning ind. Snak om, hvilke fødevarer der er sunde, og tag for eksempel udgangspunkt i nøglehulsmærket. Snak om, hvorfor grøntsagerne har et nøglehulsmærke, når Nutellaen ikke har.

Det er lettere at få en samtale om sundhed op at køre, når man bruger hænderne og børnene er med. Vælg derfor nogle lette retter, hvor børnene kan være med fra start til slut og får en succesoplevelse ud af at være med. Det skal ikke være noget, hvor der for eksempel er risiko for at saucen skiller.

Børn og pizza_20210122_174251
Børn og Pizza