Telefonsvindel for 100 millioner: Tre råd skal lære ældre at smække røret på

En ny kampagne skal lære ældre at sige nej og smække røret på, når ukendte ringer til dem for at lokke kontonumre, kodeord og lignende ud af dem.

En god opdragelse og tillid til andre er guld værd. Det er visdom fra gamle dage. Men det kan også blive dyrt - meget dyrt. Derfor skal ældre mennesker lære at være uhøflige, hvis de bliver kontaktet af fremmede - især på telefonen.

Telefonen og ældre menneskers høflighed og tillid til autoriteter er nemlig ildesindede forbryderes nye brækjern. Så sent som 5. januar anholdt Sydøstjyllands Politi 13 personer for at lokke penge fra godtroende mennesker, og to unge mænd blev anholdt for at hjælpe med at hvidvaske penge fra lignende kriminalitet før jul.

quote

Det er fuldstændig uacceptabelt, at kyniske bagmænd udnytter nogle af de mest sårbare ældre

Jesper Kracht, politiinspektør, Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK)

Svindlerne vælger deres ofre ud fra deres gammeldags klingende navne, som Jørgen, Gerda eller Kurt. Så ringer de til dem og udgiver sig for at være fra banken eller politiet og beder om at få  udleveret kontonumre, personnumre eller andre personlige oplysninger, der kan bruges til at lænse ofrets konto.

Efterhånden svindles der på den måde for 100 millioner kroner om året i Danmark alene, og derfor har politiet, Ældre Sagen, Det Kriminalpræventive Råd og Finans Danmark indgået et samarbejde, der skal klæde ældre og deres pårørende på til at gennemskue svindlen og smække røret på.

quote

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at kyniske bagmænd udnytter nogle af de mest sårbare ældre i vores land for egen vindings skyld

Jesper Kracht, politiinspektør i Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK).

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at kyniske bagmænd udnytter nogle af de mest sårbare ældre i vores land for egen vindings skyld. I politiet gør vi rigtig meget for at finde gerningsmændene og opklare forbrydelserne, men det bedste for de ældre vil selvfølgelig være helt at undgå at blive snydt, siger Jesper Kracht, politiinspektør i Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK).

Tre gode råd

  • Vær på vagt - det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.

  • Smæk røret på - hellere et nej for meget!

  • Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på 114) eller en nærtstående.

Det kan være utrolig svært at gennemskue, om man bliver udsat for svindel over telefonen, men en god huskeregel er, at ingen – hverken banker, myndigheder eller andre virksomheder – vil ringe til borgere og bede om at få adgang til netbank, om at overføre penge eller om andre personlige oplysninger, som f.eks. koder til MitID.

Det er afgørende, at alle parter står sammen om at bekæmpe svindelen. Kun på denne måde kan vi for alvor gøre noget ved problemet, mener Michael Busk-Jepsen fra Finans Danmark.

- Kontaktbedrageri i form af telefonsvindel er en afstumpet form for økonomisk kriminalitet, ofte målrettet godtroende ældre. Bankerne har stort fokus på at nedbringe svindlen. Men det er samtidigt vigtigt, at potentielle ofre er klar over, at der findes kriminelle, der bruger denne metode, siger han.

Hvis man modtager et mistænkeligt opkald, skal man smække røret på. 

- Har man brug for at tjekke noget med sin bank, skal man selv kontakte banken direkte og ikke lade sig overtale af en veltalende svindler, der har ringet en op, siger Michael Busk-Jepsen. 

Forbrydelsens elementer

  • Svindel over telefonen kaldes også ’vishing’, som står for voice-phishing, fordi svindlen foregår over telefonen.

  • Ofte vil gerningsmanden udgive sig for at være fra politiet eller en bank for at virke mere troværdige.

  • Gerningsmanden går typisk efter at narre sit offer til at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger, der giver adgang til ofrets netbank.

  • Ældre borgere er ofte særligt udsatte for denne type af svindel.

Samarbejdet kommer i kølvandet på en stor, landsdækkende politiaktion den 5. januar, hvor politiet anholdte 140 personer, der mistænkes for at have hvidvasket penge, som hovedsageligt stammer fra telefonsvindel. 

Her er især ældre borgere blevet kontaktet af gerningspersoner, der ringer og udgiver sig for at være fra eksempelvis politiet eller banken.