Elever demonstrerede mod nye eksamensregler få dage før eksamen

Omkring 50 elever på Vejle Tekniske Gymnasium demonstrerede fredag morgen foran deres skole. De er utilfredse med retningslinjerne for deres kommende eksamener, der begynder næste uge.

Kunstig intelligens som ChatGPTs har det sidste halve år givet både skolevæsnet og Undervisningsministeriet noget at tænke over.

Af frygt for snyd til sommerens skriftlige eksamener på gymnasier landet over, har ministeriet lavet et forbud mod brug af de nye digitale hjælpemidler. Det kommer blot få dage før at startskuddet lyder for dette år skriftlige eksamener, der løber af stablen mandag. 

Det betyder at eleverne på Vejle Tekniske gymnasium nu skal downloade alt deres undervisningsmateriale, så det er tilgængeligt offline og ikke online, som de før har været vant til. Det kommer til at ændre både på hvordan eleverne skal bruge deres programmer, hvordan de ser ud, og hvor de kan finde det forskellige materiale.

Det fik en række eleverne på det tekniske gymnasium til at demonstrere. I to timer udtrykte de deres utilfredshed overfor rektor, Jacob Jensen.

- Det er så useriøst at skyde med spredehagl, fortæller 3.g-elev og tovholder på demonstrationen, Noah Hansen.

Den nye indskærpelse vækker også ærgrelse hos rektoren på Vejle Tekniske Gymnasium, Jacob Friis

- Det er problematisk, fordi eleverne har brugt programmerne anderledes i hverdagen, så det er en omstilling, de skal gøre sig som elever på relativt kort tid.

- Ville du ønske at indskærpelserne var kommet før?

- Ja, det ville jeg, siger han.

Det er for at minimere muligheden for snyd med kunstig intelligens, at man har valgt at indskærpe brugen af online undervisningsmaterialet på gymnasiet.

I de nye indskærpelser fremgår det at:

- Det er ikke tilladt at benytte ChatGPT og lignende ved de skriftlige prøver på de gymnasiale uddannelser. Forbuddet gælder under hele prøvetiden, herunder i forbindelse med research, korrekturlæsning, redigering med videre.

Ikke de store ændringer

På Munkensdam Gymnasium i Kolding og Vejen Gymnasium ændrer man ikke på eksamensformen i forhold til tidligere år.

Det gør man heller ikke på Kolding Gymnasium, men her har man sat en firewall op, så eleverne kun kan tilgå tilladte sider.

Ifølge arrangøren fik skolen de nye retningslinjer at vide i tirsdags, mens eleverne officielt fik reglerne for de skriftlige eksamener præsenteret i formiddags.

Eleverne er ikke begejstret for tidspunktet, som nyheden kommer på. Gennem de seneste tre år er de ifølge Noah Hansen blevet undervist gennem e-bøger og skriveredskabet Google Docs. E-bøgerne må de kun bruge, hvis de kan downloades, mens der slukkes helt for Google Docs.

Dermed skal eleverne finde en ny arbejdsmetode i forhold til, hvad de har været vant til.

- Der er noget med vane og layout på nye programmer, som tager tid at sætte sig ind i. Det tager fokus fra den egentlige kerneopgave, siger Noah Hansen.

Dårlig timing

Rektor på Munkensdam Gymnasium, Per Møller, mener, at forbuddet med ChatGPT kommer for sent.

- De skulle jo have meldt det ud for to måneder siden, siger han.

Gennem det sidste halve år er chatrobotten blevet en del af elevernes bevidsthed. Man har også set enkelte tilfælde af snyd, hvor elever har benyttet sig af den nye teknologi.

Derfor kan han godt forstå, at man ønsker at gøre noget for at komme snyd til livs, men at reglerne kommer pludseligt, gør det vanskeligt for gymnasiet at vurderer, om en elev har snydt eller ej.

I dokumentet fra ministeriet fremgår det netop at:

- (...) det kan være udfordrende med snydesager, der drejer sig om snyd med AI-baserede værktøjer.

Rammer særligt ordblinde

Specielt de ordblinde er rektoren ved Vejle Tekniske Gymansium, Jacob Friis, nervøs for bliver ramt.

- Problemet er, at når det kommer sent, så sker der en skævvridning. Ordblinde elever bliver ramt anderledes end ikke-ordblinde. De skal til lære at bruge deres redskaber på en anden måde. Der er lige en ekstra dimension på.

Rektoren ville gerne give sine elever et par gode råd med på vejen.

- De skal sætte sig ind i de nye versioner, og de skal sætte sig ind i, hvordan de har gemt deres undervisningsmateriale. De skal træne i de her nye versioner, så det ikke er det, som kommer til at fylde under eksamen.

Rektoren synes selv, at der foregik en god dialog med de demonstrerende elever. Efterfølgende blev der afholdt en ekstraordinær fællessamling med en eksamensgennemgang, og hvor eleverne havde mulighed for at stille alle de spørgsmål, som de måtte brænde inde med angående eksamen.