Elever får ikke karakterer – det glæder skoleleder

Eleverne i ottende klasse på Kirkebakkeskolen vil i forbindelse med et forsøg have karakterfri undervisning i matematik og naturfag de næste to år.

Udvalgte skoleklasser på i alt otte skoler i Danmark har meldt sig til Børne- og Undervisningsministeriets forsøg, hvor man i løbet af dette skoleår forsøger en anderledes tilgang til karakterer.

Faktisk møder de i udvalgte fag slet ikke nogen karakterer i løbet af skoleåret - men får dog en afsluttende karakter. Til gengæld får de feedback på deres faglige udvikling.

quote

Jeg synes, at karakteren kan være med til, at man arbejder mere fokuseret, og den kan motivere en til at gøre det bedre næste gang

Storm Nyboantiller, 8. Klasse, Kirkebakkeskolen

Det er blandt andet tilfældet for ottende klasserne på Kirkebakkeskolen i Vejle i matematik og naturfagene.

Forsøg får blandet modtagelse

Mens det for mange er en drøm at have karakterfri undervisning, er den egentlige modtagelse noget blandet. Forsøget bliver hos nogle mødt med en vis skepsis.

- Jeg synes ikke, at det er fedt. Hvis man ikke får karakterer, ved man ikke, hvor god man er, og hvor man skal forbedre sig, siger Sofie Nørskov Hansen, der netop går i 8. klasse på Kirkebakkeskolen.

Sofie Nørskov Hansen kan være nervøs for, at man ikke får et retvisende billede på, hvor god man er, hvis man ikke får karakterer.
Sofie Nørskov Hansen kan være nervøs for, at man ikke får et retvisende billede på, hvor god man er, hvis man ikke får karakterer.
Foto: Kristina Højer Nørgaard

Samme bekymring har Storm Nyboantiller, der også er elev i klassen.

- Jeg synes, at karakteren kan være med til, at man arbejder mere fokuseret, og den kan motivere en til at gøre det bedre næste gang, siger han.

På den anden side står eleverne Sebastian Kjær Hansen og Elias Damsgaard og peger på, at den karakterfri undervisning kan mindske risikoen for, at man sammenligner sig med sine klassekammerater.

- Jeg vil hellere have god feedback og få at vide, hvor jeg kan forbedre mig, end jeg vil have et tal, der skal fortælle mig, hvor jeg ligger, siger Elias Damsgaard.

Samtalen stopper ved karakteren

Netop sidstnævnte eksempel er en del af årsagen til, at Kirkebakkeskolen er gået med i forsøget.

- Vi oplever, at karakteren lukker for dialogen. Man får en karakter, og så er det dét, det handler om, i stedet for at man har en tydelig samtale om, hvor eleverne lykkes, og hvor de skal sætte ind og have ekstra fokus, siger Henrik Havnsgaard Christensen, der er skoleleder på Kirkebakkeskolen.

Han forstår dog de bekymringer, som eleverne rejser.

- Når man har et system, der byder på afsluttende karakterer og eksamenskarakterer, så forstår jeg godt, at man er kritisk overfor at gøre det på en anden måde i løbet af året, for hvad er dét lige for noget, siger han.

Skolelederen håber dog, at forsøget vil resultere i, at eleverne netop ser bort fra at få den bedste karakter, men i stedet lægger fokus og vægt på egen udvikling og læring.

Forsøget løber over de næste to skoleår. Evaluering af forsøget forventes at blive offentliggjort i slutningen af 2025.