Glæde i Vejle: DSB dropper hurtigtog og afliver timemodellen

I et beslutningsoplæg til indkøb af nye eltog anbefaler DSB at se bort fra højhastighedstog. Det glæder Vejles borgmester.

I Vejle har der været stor kritik af togbroen over Vejle Fjord, der skulle danne grundlag for at togene skulle køre med en times rejsetid mellem landets fire største byer.

Derfor vækker DSBs beslutning glæde i Vejle.

- Det går fint med komikken i den her sag. Jeg hilser det meget velkommen, at DSB selv gør oprør mod timemodellen, siger borgmester i Vejle, Jens Ejner Christensen (V), til TV SYD.

quote

Tilpasninger af Togfonden betyder, at nødvendige infrastrukturforbedringer til at realisere Timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres i denne omgang. Som følge heraf bortfalder et eventuelt rationale for anskaffelse af højhastighedstog på nuværende tidspunkt.

Fra DSBs beslutningsoplæg

DSB har i sit oplæg til milliardindkøbet af nye eltog valgt at se bort fra højhastighedstog: Det sker i forventning om, at timemodellen ikke overlever de politiske forhandlinger om Togfonden. Det skriver Ingeniøren.

- Tilpasninger af Togfonden betyder, at nødvendige infrastrukturforbedringer til at realisere Timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres i denne omgang. Som følge heraf bortfalder et eventuelt rationale for anskaffelse af højhastighedstog på nuværende tidspunkt, skriver DSB i beslutningsoplægget.

Det får Vejles borgmester til at klappe i hænderne.

- DSB anlægger en fornuftig og nøgtern vurdering af, at de kan spare en masse penge. Det er glædeligt, forklarer borgmesteren.

Han henviser til, at det er forlispartierne bag Togfonden (den tidligere S-R-SF-regering samt Dansk Folkeparti og Enhedslisten), der skal nu skal tage stilling til fremtiden for timemodellen.

- Vi har gjort en del ud af at sige, at de 4-6 minutters togtur man sparer ved at køre over en ny togbro over Vejle fjord ikke gør os alle lykkeligere. Måske er tidsbesparelsen ikke så afgørende for passagerne – bare toget kommer frem til tiden.

quote

Det går fint med komikken i den her sag. Jeg hilser det meget velkommen, at DSB selv gør oprør mod timemodellen.

Jens Ejner Christensen, borgmester, Venstre, Vejle

Samtidig håber borgmesteren på, at forligspartierne endnu engang ser på de økonomiske aspekter.

- Jeg håber, at det næste opgør med timemodellen bliver, at man revurderer broen over Vejle fjord. DSB mener, at man kan spare en masse penge. Jeg håber så på en ”Vurdering 2.0”: Ved at droppe broen kan man spare 4-6 milliarder – det er også en slags penge, sådan sidst på måneden, slutter Jens Ejner Christensen.

Indkøb af nye højhastighedstog med en topfart på 250 kilometer i timen var ellers nødvendige, hvis togene skulle køre med en times rejsetid mellem landets fire største byer. Men DSB anbefaler nu i stedet at købe én type tog med en topfart på 200 kilometer i timen til at erstatte både regionaltog og intercitytog.