Om ny skole for børn med høj IQ: - Nu kan jeg være venner med alle

Til august åbner en ny privatskole, Inge Lehmann Skolen, i Kolding Kommune. Optagekravet er en IQ på 125. Skolen er nemlig for højt begavede børn.

Den første skole for højt begavede børn i Sydjylland slår dørene op i det kommende skoleår 2024/25.

Initiativgruppen bag skolen mangler de sidste detaljer omkring lokationen af skolen.

- Det er fast, at skolen skal ligge i Kolding Kommune, men præcis hvor kan vi ikke løfte sløret for endnu, fortæller Dorthe Kastberg, som er én ud af fem initiativtagere bag privatskolen.

Indtil videre er 51 børn skrevet op på en interesseliste.

Sådan defineres et højt begavet barn

  • Højtbegavede børn har en IQ på 125 eller derover. Det har to procent af danske børn, hvilket svarer til omkring 14.000 børn i skolealderen.

  • Børn med en IQ over 120 anses for at have særlige forudsætninger. Det har omkring 33.000 eller omkring fem procent af de danske skolebørn.

  • Det betyder, at der i gennemsnit sidder én elev med særlige forudsætninger i hver skoleklasse, og en højtbegavet elev i hver anden klasse

Kilde: Vive

Følte sig udenfor

Inge Lehmann Skolen er navnet på skolen, som bliver et privat tilbud til børn, der mistrives i folkeskolen, fordi de på grund af deres høje intelligenskvotient har svært ved at fungere i en almindelige folkeskole.

Det har Brit Andresen Hau oplevet med sine to døtre, som begge er højt begavede.

- Måden folkeskolerne er i dag passer ikke nødvendigvis særlig godt til børn, som er højt begavet. Det var det, jeg oplevede med mine døtre. Jeg ville jo ønske, at folkeskolen kunne rumme dem, men det er ikke vores oplevelse, siger Brit Andresen Hau.

Brit Andresen Haus yngste datter Liva på 9 år følte sig ikke inkluderet i sin klasse.

- Jeg følte mig misforstået. Jeg kunne ikke passe ind. Det var virkelig svært for mig, for de forstod mig ikke, siger Liva Andresen Hau.

Derfor ser hun frem til at begynde på Inge Lehmann Skolen.

- Så kan lærerne forstå mig, og man kan være venner med alle, for der er ikke særlig mange på skolen, siger Liva Andresen Hau.

Liva Andresen Hau har en IQ på 125. En gennemsnitlig IQ ligger mellem 90 og 100.
Liva Andresen Hau har en IQ på 125. En gennemsnitlig IQ ligger mellem 90 og 100.
Foto: Josephine Maria Møller, TV SYD

Det er specielt fag som matematik, der optager Liva Andresen Hau meget. Hun fandt tidligt stor fornøjelse i matematiske mønstre.

- Der er bare ingen grænser med matematik, fortæller Liva Andresen Hau, og fortsætter:

- Jeg oplever bare, at de andre er langsomme, og jeg kan bare gøre det på to minutter, og så skal jeg bare vente på dem, og det synes jeg er meget irriterende.

Den mistrivsel begge Brit Andresen Haus børn har oplevet, gav hende blod på tanden til at skabe en ny skole. Et arbejde hun langt fra har været alene om.

Sammen med fire andre initiativtagere, der også har højt begavede børn, påbegyndte hun arbejdet med at skabe en skole for netop denne gruppe børn.

Brit Andresen Hau har sammen med de andre initiativtager knoklet for at få den nye skole igangsat og ser frem til at slå dørene op.
Brit Andresen Hau har sammen med de andre initiativtager knoklet for at få den nye skole igangsat og ser frem til at slå dørene op.
Foto: Josephine Maria Møller, TV SYD

- Der skal være et tilbud, hvor de føler sig forstået og deres behov bliver imødekommet, siger Brit Andresen Hau, og fortsætter:

- Vi har jo alle knoklet for at få det her til at lykkedes. Vi har jo nærmest haft et fuldtidsarbejde ved siden af vores arbejde.

Vigtigt med ligesindede

Der er flere folkeskoler rundt i landet, som allerede er begyndt at oprette linjer eller hold, hvor børn og unge, som er særligt begavede, kan blive udfordret fagligt.

Men sådan et tilbud er ikke nødvendigvis nok.

- Der kan være mange fordele ved at oprette et privat tilbud til højt begavede børn. De er blandt andet omgivet af børn, som de kan spejle sig i. Derudover kan man differentiere undervisningen i højere grad, så det passer til hver enkelt elev, fortæller Dea Frank, som er uddannet psykolog med ekspertise i højt begavede børn, unge og voksne.

Om Inge Lehmann Skolen

Skolen for højt begavede børn er opkaldt efter den danske videnskabskvinde Inge Lehmann.

Hun er blandt andet kendt for sin opdagelse i 1936 af, at Jorden har en indre kerne med andre fysiske egenskaber end klodens øvrige materiale.

I hendes levetid skrev hun ofte dagbøger, som vidner om at Inge Lehmann højst sandsynligt var et højt begavet barn.

I hendes dagbøger beskriver hun, hvordan hun ofte kedede sig i skolen, fordi hun ikke blev stimuleret nok.

Hun er derfor inspirationen bag navnen på Sydjyllands første skole for højtbegavede børn.

Kilde: Den Store Danske

- Højt begavede børn oplever nogle gange ikke at have nogen af spejle sig i. Nogle som er ligesom dem selv. Og det kan skabe en del frustration, som på sigt kan have psykiske konsekvenser, siger Dea Franck.

Autist eller højt begavet?

Dorthe Kastberg er også en del af initiativgruppen. Hun har en søn, som er højt begavede. En opdagelse, som ændrede livet for familien.

- Vi var faktisk i tvivl om han havde autisme. Han gik igennem de indledende test, og det viste sig så, at han på ingen måder har autisme, men bongede ud som højtbegavede, siger Dorthe Kastberg, og fortsætter:

- Når han for eksempel skulle lave togbaner, så skulle han først konstruere og tegne tognettet, inden han begyndte at bygge det. Det er bare et lille eksempel på, hvordan hans hjerne fungerer.

Dorthe Kastberg har gjort karriere ud af at hjælpe andre familier med højt begavede børn.
Dorthe Kastberg har gjort karriere ud af at hjælpe andre familier med højt begavede børn.
Foto: Josephine Maria Møller, TV SYD

Da opdagelsen indtraf, at Dorthe Kastbergs søn var højt begavet, opstod en større forståelse for hendes søn.

- Det gav mening for mig. Det gav mening, hvorfor han kedede sig i skolen, og derfor reagerede anderledes end nogen af de andre børn i hans klasse, siger Dorthe Kastberg.

Men i kølvandet på de gode og brugbare egenskaber fulgte der både sociale og psykiske problemer.

- Han udviklede angst allerede i børnehavealderen, fordi han ikke forstod, hvorfor folk ikke forstod ham, fortæller Dorte Kastberg.

Det blev derfor en hjertesag for Dorthe Kastberg at skabe nogle omgivelser for hendes søn, som kan gøre livet lidt lettere for ham.

- Vi drømmer om at blive Nordens bedste skole for højt begavede børn, siger Dorthe Kastberg.