Købte dyre lastbiler til grøn omstilling - nu har han ikke råd til at bruge dem

Prisen på gas stiger og koster vognmandsfirmaer dyrt. Selvom gaslastbilerne er bedre for klimaet, holder størstedelen nu i garagen.

10 ud af 17 gaslastbiler står stille hos Børge Ernø Transport, et vognmandsfirma med adresse i både Toftlund og i Polen. 

Det er ikke, fordi der mangler arbejdsopgaver. Dem er der nok af, så vognmandsfirmaets 30 diesellastbiler er godt beskæftiget.

quote

De råber op om klima herhjemme, men jeg er træt af at høre på det, når de intet gør for at hjælpe os

Jan Ernø, direktør hos Børge Ernø Transport

Problemet er, at prisen på gas er steget så meget, at det for hver gaslastbil koster 20.000 kroner mere om måneden at køre.

Direktør hos Børge Ernø Transport, Jan Ernø, forklarer, at gaspriserne bliver forhandlet hver måned. Lige nu koster det ham to kroner ekstra per kilometer at køre på gas.

- Det er en kaotisk situation. Det presser mig, og det er grunden til, at jeg må lade gaslastbilerne stå i garagen, siger han.

Til september forventer han, at prisen vil stige igen, men om det bliver med 50 øre eller tre kroner, aner han ikke.

- Det rammer hårdt. Jeg ved næsten ikke, hvordan jeg skal sige det. Det gør ekstremt ondt, og bekymringer og frustrationer kværner rundt i hovedet, inden jeg skal sove, siger han.

Taber penge hver dag

l årevis har politikerne opfordret vognmænd til at investere i gaslastbiler som et klimavenligt alternativ til diesel.

Jan Ernø købte sine gaslastbiler i januar 2021. Han betalte 900.000 kroner for hver gaslastbil. Til sammenligning koster en diesellastbil omkring 650.000 kroner, oplyser han.

Hvad er en gaslastbil?

En gaslastbil kører på gas frem for benzin eller diesel.

Lastbiler på komprimeret biogas er klimavenlige, støjer mindre end deres dieselmodstykke og har også mindre partikelforurening.

Jan Ernø oplyser, at det i Danmark kun er muligt tanke en gaslastbil på en specifik tankstation i Padborg.

Selve brugen af en gaslastbil adskiller sig ikke fra en diesellastbil.

Dengang var gasprisen en anden, og det var en økonomisk fordel at køre på gas frem for diesel.

Desuden var kunderne begyndt at efterspørge en mere klimavenlig transport, som så bedre ud i CO2-regnskabet.

Hos Børge Ernø Transport i Toftlund holder 10 af 17 gaslastbiler stille, fordi prisen på gas gør det for dyrt at køre. Lastbilerne her har polske nummerplader, da vognmandsfirmaet er registreret i Polen grundet manglen på danske chauffører.
Hos Børge Ernø Transport i Toftlund holder 10 af 17 gaslastbiler stille, fordi prisen på gas gør det for dyrt at køre. Lastbilerne her har polske nummerplader, da vognmandsfirmaet er registreret i Polen grundet manglen på danske chauffører.
Foto: Privatfoto

- De råber op om klima herhjemme, men jeg er træt af at høre på det, når de intet gør for at hjælpe os, siger Jan Ernø og foreslår afgiftslettelser, fradragsordninger og andre tiltag, der kan sænke priserne.

quote

Det efterlader de vognmænd, som er gået forrest i den grønne omstilling, og som har gjort præcis det, som politikerne bad om, i en helt uacceptabel situation

John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD

- Vi er godt klar over, at ingen kunne forudse en krig, da vi investerede i gaslastbilerne, men nu er vi i en situation, hvor vi taber penge hver dag, vi sender en gasbil på vejene.

Nødt til at fyre

Det er ikke kun Jan Ernø, der føler sig nødsaget til at sende lastbiler i garagen. ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, oplever, at flere og flere vognmænd har spritnye gaslastbiler holdende i rækker på gårdspladsen, som de simpelthen ikke har råd til at køre med.

- Det efterlader de vognmænd, som er gået forrest i den grønne omstilling, og som har gjort præcis det, som politikerne bad om, i en helt uacceptabel situation, siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.

Derfor efterlyser ITD nu handling fra politikerne. Ifølge John Skovrup har politikerne nemlig et ansvar, når de har peget på gas, som den vej vognmændene skulle gå.

- Man kan ikke først bede branchen om at skifte til gas for derefter at lade dem i stikken, fordi det viser sig at være et dårligt råd, man gav dem, siger han.

Jan Ernø har samme bøn. Han mener, at nogle højere oppe i systemet er nødt til at tage vognmændenes situation alvorligt, for det her er en kamp, de ikke selv kan kæmpe.

- Når det hele tiden kommer op i medierne med Putin, så ryster man lidt i bukserne og tænker: Hvad bliver det næste? Vi kan jo blive nødt til at fyre, siger han.