Allan solgte sin scooter – pludselig skyldte han 200.000 kroner

Gebyrer på 250 kroner i døgnet løb op i godt 200.000. Skyldneren fik først stoppet blødningen, efter der kom fokus på problemet i TV SYD.

”Som også oplyst på telefon har du ikke længere skyld til DFIM – din sag er lukket her hos DFIM”.

Sådan skrev garantifonden DFIM torsdag til Allan Pedersen fra Varde, og dermed forsvandt en stor byrde fra hans skuldre. Han har været i Fogedretten med et krav om 201.500 kroner, fordi hans gamle scooter ikke var forsikret.

quote

Så jeg ringede til DFIM og fik et chok.

Allan Pedersen, lagervikar, Varde

- Jeg solgte scooteren i 2018, fordi jeg ikke behøvede den længere. Så tænkte jeg ikke over det, før jeg købte en ny scooter for at kunne køre på arbejde. Jeg forsøgte at tegne forsikring på den nye scooter online, men det kunne jeg ikke. Så jeg ringede til DFIM og fik et chok. De fortalte, at jeg skyldte 190.000 kroner for dagsgebyrer på den gamle scooter, og at jeg ikke kunne forsikre et nyt køretøj, før gælden var betalt, siger Allan Pedersen til TV SYD.

Over 5000 sager i retten

TV SYD har bragt en række historier om borgere, som er i samme båd som Allan Pedersen. Kim Nielsen fra Haderslev nåede således at skylde 252.500 kroner, fordi han skippede forsikringen på en gammel, ubrugelig motorcykel, men ikke fik indleveret nummerpladen. Gælden blev først annulleret efter TV SYD’s historier.

Ved indgangen til 2022 havde DFIM 5573 aktive sager ved Fogedretten med krav om i alt 611 millioner kroner. Det er et gennemsnit på 109.636 kroner.

DFIM har haft lov til at opkræve dagsgebyrer siden en lovændring i januar 2019. Før ændringen kunne man få en bøde på 1000 kroner for den samme forseelse, så sanktionen er i mange tilfælde hundreddoblet eller mere.

quote

De kunne jo have slettet min gæld for længe siden. Det er påfaldende, at det først sker efter TV SYD’s historier.

Allan Pedersen, lagervikar, Varde

- Nu siger DFIM, at de sletter min sag, fordi de har krævet dagsgebyrer af mig, inden loven var trådt i kraft. Jeg tror ikke på dén forklaring, for så kunne de jo have slettet min gæld for længe siden. Det er påfaldende, at det først sker efter TV SYD’s historier, og efter at jeg nævnte i røret, at TV SYD har kontaktet mig, siger Allan Pedersen.

Gæld voksede hver dag i to år.

Hans regning fra DFIM blev sekscifret, fordi der var løbet dagsgebyrer på i 760 dage, altså i godt to år.

quote

Hvis jeg havde set kravene, så havde jeg selvfølgelig betalt.

Allan Pedersen, lagervikar, Varde

- De påstod, at de havde sendt tre opkrævninger til mig, men det kan ikke passe, for jeg tjekkede min postkasse hver dag. Hvis jeg havde set kravene, så havde jeg selvfølgelig betalt. Så jeg blev stiktosset, men de ville ikke give sig, så jeg nåede at komme en tur i Fogedretten, hvor jeg blev erklæret insolvent, siger Allan Pedersen.

En lang boksekamp

Som insolvent blev han fredet i seks måneder, hvor DFIM ikke kunne kræve en tilbagebetaling. I den periode skal man som skyldner forsøge at få styr på sin økonomi, så man kan betale sin gæld.

quote

Det er jo forsikringsbranchens mafia, der styrer hele systemet.

Allan Pedersen, lagervikar, Varde

- Men jeg kunne jo stadig ikke betale så mange penge, så det har været en lang boksekamp mellem os. Det er jo forsikringsbranchens mafia, der styrer hele systemet. Jeg er lettet over, at det nu er slut, så jeg lettere kan komme på arbejde. Og så jeg ikke skal tænke på sagen hele tiden. Men det er synd for alle de andre, som er gået i fælden, siger Allan Pedersen.

Vil ikke kræve gebyrer for solgte køretøjer

DFIM har ikke ønsket at lade sig interviewe af TV SYD. Men DFIM’s direktør Maria Clausen bekræfter i en mail, at Allan Pedersens sag er afsluttet, og at gælden er eftergivet. I modsætning til Allan Pedersen mener hun, at DFIM har forsøgt at lukke sagen.

- Vi har fra sagens begyndelse været i jævnlig, mundtlig og skriftlig kontakt med borgeren for at få sagen afsluttet. Vi kan ikke kommentere yderligere på den konkrete sag. På det generelle plan opkræver DFIM dog aldrig dagsgebyr for køretøjer, hvis borgeren kan godtgøre, at køretøjet er solgt, skriver Maria Clausen.

Loft på 60.000

Hun oplyste for nylig til TV SYD, at DFIM på baggrund af de mange store opkrævninger vil ændre på sine procedurer. Nu sætter hun for første gang et beløb på.

- Vi har ingen interesse i, at enkelte borgere oparbejder så stor en gæld, og derfor indfører vi nye sagsgange, som skal hjælpe borgere til at agere hurtigere. Det betyder blandt andet, at vi indfører et gebyrloft på 60.000 kr. – kombineret med en tidlig særlig indsats for bistå borgerne med at få bragt forsikringsforholdene i orden, så vi undgår, at motorkøretøjer kører rundt på de danske veje uden en lovpligtig ansvarsforsikring, skriver Maria Clausen.