Esbjerg fB med uholdbar økonomi: - Vi skal i 1. division i første hug

I serien 'Esbjerg fB - Love it or Leave it' følger man Esbjerg fBs nedtur til 2. division. En nedtur, der har stor økonomisk betydning for den traditionsrige klub, fortæller klubben selv og en sportsøkonom.

I Esbjerg fB har man ikke været i 2. division i 28 år, og det er derfor en helt anden form for indkomst, som den traditionsrige klub har at gøre godt med nu.

Helt konkret er der nogle indtægter, som bliver mindre og nærmest helt forsvinder. 

Ifølge direktør Jens Hammer, men også sportsøkonom Kenneth Cortsen, er det særligt tv-penge og såkaldte solidaritetspenge, der er den største post, som ændres på.

quote

Ingen produkter bliver mere værd af at rykke ned. Sådan er det bare

Mathias Rønn, Kommerciel Chef, Esbjerg fB

Ifølge Kenneth Cortsens vurdering, fordelte man i sidste sæson omkring 315 millioner kroner mellem tolv hold i Superligaen, mens man i 1. division fordelte cirka 54 millioner kroner og i 2. division fordelte omkring 6 millioner kroner på holdene.

Sportsøkonomen anslår, at Esbjerg fB modtog omkring 4-5 millioner kroner i sidste sæson, hvad angår tv-penge.

- Det er en noget anden virkelighed, de står i nu, hvor et beløb på tilnærmelsesvis samme niveau skal fordeles mellem 12 hold, siger Kenneth Cortsen. 

Et ringere produkt

I Danmark er Superligaen det forjættede land, når det handler om økonomisk velstand i en fodboldklub, forklarer Kenneth Cortsen.

- Når det handler om elementer som seværdig fodbold, stadionoplevelsen, værdien af et sponsorat og meget andet, så er der bare klart flest penge at hente i Superligaen, siger han.

TV-penge er det mest mærkbare, når det kommer til klubbens indtægter, hvis man sammenligner med, da klubben var i Superligaen eller 1. division.
TV-penge er det mest mærkbare, når det kommer til klubbens indtægter, hvis man sammenligner med, da klubben var i Superligaen eller 1. division.

Den situation ville den kommercielle chef i Esbjerg fB, Mathias Rønn elske at stå i. Han har prøvet det før, da han var i FC København.

- Ingen produkter bliver mere værd af at rykke ned. Sådan er det bare. Et eksempel er de 3D-tæpper, man nogle gange ser ved siden af målene under kampe. Det kan du få 100.000 kroner for i Superligaen, mens det i 2. division koster mere at producere end du kan tjene, fortæller han. 

Stillinger skåret væk

I sommeren nedlagde man en grafiker-stilling og en sportslig koordinator-stilling for at forsøge at tilpasse sig de faldende indtægter. 

quote

Vi har ikke skåret ned på setuppet. Det er rigtig dyrt, og det betyder, at vi skal i 1. division i første hug

Jens Hammer, Direktør, Esbjerg fB

Derudover er en god håndfuld af 'de dyre drenge', spillere som havde løntunge kontrakter, også færdige i klubben efter kontraktudløb. 

- Vi har været nødt til at spare i administrationen, og så har vi sparet en del på kontraktudløb. Så de enkelte nye spillere, vi har hentet ind, har været til en lavere løn, siger direktør i Esbjerg fB Jens Hammer. 

Det har været nogle af de ofre, som klubben har måtte gøre, da bestyrelsen i Esbjerg fB har besluttet sig for at bevare et dyrt fuldtidsprofessionelt setup - som det eneste hold i 2. division.

Brian Bo Knudsen Esbjerg fB
Denne sommer har Esbjerg fB sagt farvel til flere af de løntunge spillere og skåret ned på lønudgifterne. Sidste sommer tog daværende direktør, Brian Bo Knudsen også afsked med en lang række spillere.
Foto: TV SYD

Klubben fortsat fuldtidsprofessionelle spillere, fysioterapeuter, fysisk træner, angrebstræner og flere andre trænere omkring førsteholdet. 

Derudover kører holdet stadig til udebanekampe i deres spillerbus med fast chauffør og spiller hjemmebanekampe på Blue Water Arena, der har plads til 17.442 tilskuere.

- Vi har ikke skåret ned på setuppet. Det er rigtig dyrt, og det betyder, at vi skal i 1. division i første hug, hvor der er flere penge at hente for os, siger Jens Hammer. 

Sponsorbomben

Oven i nedrykningen og de faldende indtægter smed fast støtte og storsponsor, John Riis Andersen en bombe under Esbjerg fBs økonomi, da han besluttede sig for, at Claus Sørensen Fond Holding lader sit hovedsponsorat udløbe efter sommeren 2023.

- Hvorvidt vi vil tegne nyt sponsorat eller andet, det har jeg ikke lyst til at tage stilling til endnu. Der er længe til næste sommer, sagde John Riis Andersen søndag til TV SYD.

Sponsoren er i dag at finde på spillertøj, træningstøj, mens den ene tribune er opkaldt efter sponsoren, der ifølge JydskeVestkysten har smidt langt mere end 100 millioner kroner i klubben igennem årene. Derudover har flere sponsorer også tænkt sig at lade deres sponsorater udløbe, skriver Jydskevestkysten

Esbjerg fB meddeler, at 'de ikke har tænkt sigt at bidrage til sagen om hovedsponsorernes udmelding'. 

Derouten blandt sponsorerne skal ses som et mangel på viden om, hvordan en fodboldklub skal drives, mener sportsøkonom, Kenneth Cortsen. 

Han peger på, at man i klubben har skilt sig af med mange spillere og ledere, som ikke alene havde en markedsforståelse men også en kulturforståelse af, hvad klubben repræsenterer.

- Det bærer præg af, at kompetencerne til at drive en fodboldklub fortsætter med at være mangelfulde. Man kan få den tanke, at de nye amerikanske ejere ikke ved, hvordan man driver en fodboldklub, siger han. 

Da vi talte med kommerciel chef, Mathias Rønn, før melædingen fra John Riis Andersen, glædede han sig over, at klubben trods sponsorflugten havde landet omkring 10 nye sponsorer, der ville være med på Esbjerg fBs digitale rejse, som han har en ambition om at løfte.

Klubbens navn og brand blev trukket i gennem møllen i sidste sæson, da Arbejdstilsynet og Spillerforeningen førte sager mod klubben på grund af kaos under cheftræner Peter Hyballa.
Klubbens navn og brand blev trukket i gennem møllen i sidste sæson, da Arbejdstilsynet og Spillerforeningen førte sager mod klubben på grund af kaos under cheftræner Peter Hyballa.

Glæderne i en presset situation

Sæsonen 2022 bliver også et år med millionunderskud, fortæller Jens Hammer. Han glæder sig dog over, at visse indtægter ikke falder som frygtet. 

Igen i år har omkring 1.000 gæster købt sæsonkort til Blue Water Arena, mens der i gennemsnit er kommet lidt over 2.000 tilskuere per kamp i første del af sæsonen.

Antallet af fans har vist sig at være bedre end frygtet i de første par kampe ifølge direktør Jens Hammer. Sportsøkonom mener, at det vil falde over sæsonen.
Antallet af fans har vist sig at være bedre end frygtet i de første par kampe ifølge direktør Jens Hammer. Sportsøkonom mener, at det vil falde over sæsonen.

En tilslutning han er overrasket over, da klubben udover nedrykningen har fastsat en billetpris på 90 kroner for en ståplads og 100-120 kroner for en siddeplads - hvilket flere fans også har udtrykt deres utilfredshed med.

- Det siger rigtig meget om EfB som kulturinstitution, og det er rigtig flot i 2. division, at så mange kommer. Jeg tror også, at folk har brug for gode oplevelser med flere sejre, og det har vi jo allerede i sæsonen nu, siger han.

Esbjerg fB - Love it or Leave it

Men man skal nødvendigvis ikke være sikker på at opbakningen forbliver, mener Kenneth Cortsen.

- Når det bliver koldt, regnfuldt og mørkt, så kommer der nødvendigvis ikke så mange på stadion, så klubben kommer nok ikke til at bevare den samme indtægt som i de første kampe, siger han.

Esbjerg fB ligger nummer tre i 2. division med 13 point efter seks kampe.