Smalleste sted nogensinde i Tour de France-løb kan få uventet rolle, vurderer Dennis Ritter

Alt tyder på en massespurt, når Tour de France-feltet kommer frem til afslutningen i Sønderborg. Men meget smalle veje på den sidste del af ruten kan drille rytterne, fortæller TV 2 cykelkommentator Dennis Ritter.

Området Jørgensgård Skov lidt nordøst for Aabenraa godt 40 kilometer før målstregen i Sønderborg kan gå hen og få en uventet rolle for udfaldet af løbets 3. etape fra Vejle til Sønderborg.

- Det er nogle smalle veje, og nogle af dem, vil jeg sige, er noget af det smalleste, jeg har set i et Tour de France-løb.

Sådan lyder det fra TV 2s erfarne cykelkommentator Dennis Ritter, når han skal pege på et sted, hvor ruten kan volde rytterne lidt problemer.

- Jeg har kørt den igennem to gange, og vi har talt om, at det her skovområde kan blive en udfordring for et stort cykelfelt.

En tur i danmarkshistorien

Men meget tyder dog på, at etapen gennem det syd- og sønderjyske område ender med en massespurt på Augustenborg Landevej, vurderer Dennis Ritter, der kalder hele ruten fra Vejle til Sønderborg som at bladre i en bog om danmarkshistorien.

- De udenlandske kommentatorer får travlt den dag. Rytterne kommer jo forbi Jelling-monumenterne, Koldinghus, Christiansfeld og Dybbøl Mølle. Så der er masser at fortælle om, siger Dennis Ritter.

quote

Hele ruten er som at køre en tur gennem danmarkshistorien

Dennis Ritter, kommentator, TV2

Også den tidligere professionelle cykelrytter Peter Meinert, der har deltaget i løbet fem gange, vurderer, at 3. etape ender med en massespurt, hvor de store sprinterhold sætter eventuelle udbrydere på plads før afslutningen i Sønderborg.

- Der kan selvfølgelig komme noget sidevind på de små veje, der resulterer i nogle udbrud. Det gælder for eksempel i områderne ved Hejlsminde og Genner, hvor der også er bjergspurter, fortæller Peter Meinert.

Genner bliver et af de steder, hvor der kommer masser af tilskuere til cykelløbet.
Genner bliver et af de steder, hvor der kommer masser af tilskuere til cykelløbet.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Bjergspurten i Genner

Ved Genner Strand kommer rytterne efter godt 123 kilometers kørsel til etapens længste stigning. Den er på 1,7 kilometer og har en stigningsprocent på 3,4 procent.

Sammenlignet med hvad der venter rytterne senere i Tour de France, er sådan en stigning dog ingen stor udfordring.

Her skal rytterne blandt andet op ad de historiske stigninger Col du Galibier, Alpe d´Huez og Hautacam på nogle af etaperne i Alperne og Pyrenæerne.

Men meget kan ske også på en dansk etape, når 176 ryttere fordelt på 22 hold kommer susende. 

quote

Der sker næsten altid nogle styrt på de første etaper, fordi rytterne er lidt nervøse

Peter Meinert, tidligere Tour de France-rytter

Både Dennis Ritter og Peter Meinert peger da også på, at der ofte sker noget uforudsigeligt især i den første uge af Tour de France.

- Der sker næsten altid nogle styrt på de første etaper, fordi rytterne er lidt nervøse. Derfor er det heller ikke sådan, at etaperne i Danmark bare skal overstås, lyder det fra Peter Meinert.

Grafik: Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S
Grafik: Grand Départ Copenhagen Denmark 2022 I/S

En perfekt afslutning

Selve 3. etape har en samlet længde på 182 kilometer og slutter på en rundstrækning i Sønderborg. 

- Jeg synes, hele afslutningen omkring Sønderborg er fantastisk. Faktisk helt fra Gråsten hvor man kan se ud over Flensborg Fjord og videre til Dybbøl, og så kommer rytterne ind i Sønderborg til en rundstrækning, der faktisk er teknisk udfordrende, fordi den foregår på smalle veje i bymidten, lyder det fra TV 2s cykelkommentator.

Det er lige præcis her på Augustenborg Landevej, at 3. etape slutter den 3. juli.
Det er lige præcis her på Augustenborg Landevej, at 3. etape slutter den 3. juli.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Og ifølge Dennis Ritter er det en god afslutning på de tre danske Tour de France-etaper.

- Danmark er et fladt land og en afslutning i Sønderborg, hvor verdens bedste sprintere er samlet og kæmper om sejren på en flad landevej. Det er den helt rigtige måde at sige farvel på, inden løbet fortsætter i Frankrig.